fredag 1 maj 2015

1:a Maj tal 2015

Idag firas 1:a maj, Arbetarnas dag runt om i världen och jag har varit i Mariehamn och hållit tal.
Här är mitt tal:
Att jag är feminist har väl inte många missat, det betyder att jag ser att det finns orättvisor mellan könen och att kvinnor har sämre villkor och möjligheter på de flesta områdena där det finns pengar och makt och jag vill göra något åt det,
och ja vi behöver verkligen öka takten i jämställdhetsarbete, både här hemma och i solidaritet med människor i hela världen. Jag är så glad över att vi nu har Ålands Feministparaply som samlar kvinnor och män som vill göra skillnad. Det är inget lätt förändringsarbete men ju fler som organiserar sig och trycker på desto större förutsättningar för verklig förändring.

De arbetandes rättigheter och rättvisa löner är ett annat grundläggande område för ett mer rättvist samhälle. Vi kan inte gå med på att t ex de som vårdare våra barn och gamla eller tar hand om oss när vi är sjuka får någon procents löneökning samtidigt som direktörer tar ut bonus och dividender. Det sticker och är direkt kränkande. De som påstår att det inte finns ett klassamhälle borde nog öppna sina ögon.

Många fina tal hölls, här Hanna från Team håller tal.
Privatisering och utförsäljning är inte lösningen för den gemensamma välfärdens utmaningar. Köp och säljsystem inom offentlig sektor kräver mycket resurser, de ska upphandlas på ett korrekt sätt, de ska kontrolleras och någon ska dessutom göra vinst. Företag är inte demokratiska, samhället måste gå in och styra deras framfart. Styrkan i företagen är att de är flexibla, snabba och kan hänga med och snabbt prioritera om när det behövs. Men det är tvärtemot en demokrati där medborgarnas inflytande ska säkras, där eftertänksamhet och förankring ligger som grund för beslut om våra gemensamma angelägenheter och resurser. Den obalans som idag utvecklats där pengar får styra som om de vore en naturkraft måste regleras. Dee måste bli ett slut på den övertro på att det kapitalistiska systemet är självreglerande för utvecklingens bästa.

Socialdemokratin bottnar i demokratiska värderingar och sätter solidaritet, jämlikhet och rättvisa i centrum, inte att några fås lyxkonsumtion och andras fattigdom ska vara drivkraften för samhällsutvecklingen.

De vi måste göra är att satsa på människorna. Det behövs en mångfald av vuxenutbildning och fortbildning. Vi som människor och samhället behöver ett livslångt lärande och folkbildning. Vi och samhället behöver också ett stärkt ledarskap i näringsliv såväl som i offentlig sektor.

Jag som har haft förmånen att arbeta tillsammans med unga människor hela mitt yrkesverksamma liv, vet att ungdomar som får chansen och får stöd är en oerhörd resurs och inspiration i att utveckla verksamheter och idéer. Resurser som idag slösas bort eftersom ungdomar inte tas på allvar och tas i anspråk. Vi behöver en ungdomspolitik och ett ungdomsarbete som tar ungdomar på allvar. Unga kan och vill vara aktiva samhällsmedborgare, men det behövs stöd från samhället. Varken ungdomar eller samhälle behöver aktivitetsfixare och sysselsättare.

1:a maj firare, jag står här i egenskap av skärgårdsbo. Skärgårdsbor är en av de grupper som av många idag räknas som tärande och inte som de resurser vi är. Jag kan med glädje konstatera att vi fått det lite bättre på tand- och hälsovårdsfronten och den gemensamma satsningen på den prehospitalavården har gynnat skärgården, men mer finns att göra på den fronten.

Det måste tas ett helhetsgrepp på skärgårdspolitiken, det behövs en miljömedveten boende- och besökarvänlig långsiktig strategi för framtiden.
Jag tror inte på att den nuvarande trafikstrukturen där vi skeppar runt bilar kommer att fungera i längden. Jag tror på uppdelning av persontrafiken och varu- och fordonstransporter. Jag tror på bilpooler och lånecyklar. Jag tror på utvecklad, skräddarsydd och moderniserad kollektivtrafik på. Jag tror inte på den konkurrens utsättning av verksamheten som görs nu. Visst blir det säkert billigare för en tid. Men det finns ingen större konkurrens. Om jag får gissa så ser vi ganska snart en så kallad rekommunalisering, de vi kan se nu sker på många ställen i Europa. Men vi kan inte vänta! Vi måste ha snabba persontransporter inom kort, så att unga och moderna människor vill bosätta sig i skärgården. Miljön är fantastisk jag är glad varje dag jag är hemma.

Jag startar nu homeparty i politik i min egen kommun, vi behöver organisera oss, vi behöver formulera oss, vi behöver ha roligt. Jag börjar allt mer tro att vi behöver en gemensamma skärgårdskommun för att starkt tillsammans driva våra intressen, det och mycket annat hoppas jag få diskutera med olika människor framöver.
Tack för er uppmärksamhet och

Glad 1:a maj  

Inga kommentarer: