torsdag 14 maj 2015

Politik och marknadskrafter

I mitt första maj tal lyfta jag på att vi måste styra marknaden med politiken. Jag är helt enig med forskaren Christer Lindholm i Åbo om att det är en myt att marknaden kan sköta i stort sett allt bättre än den offentliga sektorn. Marknaden kan bara tillfredsställa sådana behov som backas upp av en tillräcklig köpkraft. De vi behöver är  ekonomisk demokrati, alltså hur vi fördelar våra ekonomiska resurser, och som jag ser det ska ekonomin inte gynna en liten elit utan ska bidra till den allmänna välfärden.
Jag är skeptisk till begreppet konsumentmakt visst har det betydelse vad och hur vi handlar men som demokratiskt verktyg är det väldigt ojämlikt, beroende på om man har gott om pengar eller inte.

Ett mantra som är vanligt förekommande i debatten är att den offentliga sektorn är för stor, är för ineffektiv och ofta påstås det att man inte kan ha en stor offentlig sektor. Varför inte om folk mår bättre?  Faktum är dessutom att Intressant är det att det inte är sant att offentlig sektor har ökat så mycket i Finland har inte den offentliga sektorn vuxit nästa något de 20 senaste åren.

De visar sig att små inkomstklyftor gynnar hög tillväxt och skatteverktyget blir då viktigt som utjämnande faktor. Skattelättnader för låginkomsttagare gynnar också tillväxten på ett helt annat sätt än skattelättnader för rika.

Vi behöver heller inte vara offer för globalisering, den är inget naturfenomen, man kan driva politik som tar vara på de positiva och eliminerar och förminskar de negativa.

Nog är de intressant med politik.

Inga kommentarer: