torsdag 4 oktober 2007

Majas fina blogg och valprat i skolan


Hittade Majas fina blogg, med fina foton: majasafira.blogspot.com
Idag håller jag bland allt annat på att förbereda mig för skolbesök i Kumlingeskola som jag ska göra i morgon, då är min roll politiker. Ska blir jätte kul, skulle vilja att man hade tid för mycket mer sådant. Tänk och få fara runt i alla skärgårdsskolorna, ja alla klasser på Åland, och prata politik, men man kan ju inte göra hur mycket ideellt som helst.
Men kanske om man är lagtingskandidat och har en lön säkrad finns det mer utrymme för sådant. Tycker tom att lagtinget kunde avsätta speciella pengar för att alla partier så att det skulle kunna göra mer skolinsatser. Hmmm faktiskt något man skulle driva om man får chansen. Det behovs ju tydligen morötter om det ska bli något. Det är ju inte bara viljan utan faktiskt praktiska saker som att man har ett jobb som man varken hur som helst kan ta ledigt ifrån eller av ekonomiska själ kan det.
Mitt upplägg är
Kan man vara ointresserad av politik? (göra någon värderingsövning).
Hur fungerar ett parti i allmänhet generellt? ideologi och sakfrågor.
Varför jag engagerat mig politiskt.
Varför jag valt Socialdemokraterna och vad dom vill.
Frågor.

Inga kommentarer: