fredag 5 oktober 2007

Konsitution eller inte!

Liberalerna hade bjudit in till en debatt i går kväll på temat ”konstitution och samhällsbygge”. Gunnar Jansson hade snickrat ihop ett förslag, men som ingen av debattdeltagarna hade sett innan. Det hade kommit till utifrån en brainstorming han och några gamla kanslichefer haft. Kvällen blev mer en lektion i juridik än en valdebatt. Dessutom var det nästa så att Liberalerna hamnade i famnen på Ålandsframtid!
Jag blev och fundera på om drivkraften bakom idén om en konstitution är problem som ska lösas eller äran av att juridiskt sy ihop något nytt. För om jag förstod det hela rätt så blir det ingen skillnad i praktiken, det ger möjligen ett mervärde, men de kunde man inte förstå vad det skulle vara under den här kvällen.
Frågan som kvarstår för mig är: Handlar det om väsentligheter eller är det kosmetika? Är det en jurist som vill manifestera sig eller är det något som verkligen kan förbättra på Åland.
Jag tror att självstyrelsen är stark med det system som finns, det verkar däremot som att det ibland i praktiken inte alltid fungerar. Men jag tror att det är de personliga kontakterna som är viktigt och att hela tiden söka samarbete med Helsingfors och aktivt driva sina frågor. En egen konstitution kan vara en sådan men…
Utifrån det jag fick veta ikväll så tror jag inte att det är en konstitution Åland behöver, det finns andra lagar som är viktigare att modernisera. Dessutom är det nog praktiken som är betydligt väsentligare än en ny konstitution. Alltså frågor som har substans som gör skillnad för människor i praktiken, med de vill jag inte säga att lagstiftning och att garantera olika skydd och demokratiska rättigheter är oviktigt. Det är verkligen jätte viktigt men min tveksamhet är stor inför de här förslaget.

1 kommentar:

Nils sa...

Hej! This is the first time I watch your blog. Åland is wonderfull!