måndag 13 augusti 2007

Fest















I lördags var vi på födelsedagfest hos grannen Jonas. Kaffe och kaka på dagen och middag på kvällen. Jätte trevligt och många roliga samtal. Vi hann precis äta middag i trädgården innan ovädret bröt ut med ös regn och åska och vi fick snabbt flytta in. Strax innan vi skulle gå hem vid 12 tiden, hände något som jag men också värden tyckte olustigt. En grupp av traktens ungdomar i åldern 15-20 dök upp och gled med självklarhet in på festen som att det var öppet hus. En del berusade andra inte en del med öl med sig, andra inte. Jag blev så paff och gick genast och plockade ölen av en av dem under 18, vilket jag ledde till att en annan smög ut med en kasse.
Det är ju inget ovanligt fenomen att ungdomar söker sig till ställen där det tror/vet att det händer något. Men det ju på gränsen till olaga intrång att inte vara bjuden eller checka av med värden om det är ok att man kommer. Jag var så häpen och på väg att gå hem så jag agerade inte. När man är på fest hos vuxna är man inte beredd på sådana här fenomen. Jag vet ju att det är problem för unga som är ensamma hemma eller har små fester att de plötsligt står inför ett gäng objudna gäster. En annan gång ska jag i samråd med värden höja rösten och säga ifrån och be de objudna att gå hem. Jag kan gärna vara "the bad guy" och säga ifrån om värden vill. De gav en besk eftersmak att jag inte gjorde mer den här gången.
Dagen efter hade vi hovslagar som kom redan före 8 (då startade han tidigt från Vårdö) och Glory som brukar krångla skötte sig riktigt bra. Sen for han vidare till Seglinge för att sko hästar där.

Inga kommentarer: