Har därför skrivit insändare i två delar på temat.
Texterna kommer här:
Vi har inte råd med
ett vi-och-dom-tänkande, vi måste tillsammans ta tillvara hela Åland (del 1 av
2)
Ska Åland vara ett
solidariskt samhälle som kompenserar och balanserar för- och nackdelar för
olika områden så att alla medborgare får likvärdiga förutsättningar eller ska
alla bo centralt och minoriteten skärgårdsbor så sakta dö ut?
Faktum är att de nedskärningar och förändringar som gjorts i skärgårdstrafiken nu har nått en gräns där trafikavdelningen säger att varje tur nu har en infrastrukturell betydelse. Många av oss som bor här ser att det börjar bli allt för glest med resmöjligheter för att få vardagslivet och arbetet ska fungera, både pga av fulla färjor och få turer. Fler och fler stugägare har svårt att komma ut till sina stugor. På påskhelgdagarna fanns t ex en tur om dygnet för att komma från Kumlinge… Redan nu är flera vardagsturer fulla när man ska boka.
Faktum är att de nedskärningar och förändringar som gjorts i skärgårdstrafiken nu har nått en gräns där trafikavdelningen säger att varje tur nu har en infrastrukturell betydelse. Många av oss som bor här ser att det börjar bli allt för glest med resmöjligheter för att få vardagslivet och arbetet ska fungera, både pga av fulla färjor och få turer. Fler och fler stugägare har svårt att komma ut till sina stugor. På påskhelgdagarna fanns t ex en tur om dygnet för att komma från Kumlinge… Redan nu är flera vardagsturer fulla när man ska boka.
Vad är det då som gör
att båda tidningarna gång på gång påstår och insinuerar att minoriteten skärgårdsbor
får för mycket av samhället pengar till ”sin trafik”. Är det okunskap, empatiproblem, fördomar, ideologiska
grunder eller..? Senaste veckan inledde Nina Fellman en ledare om jordbruket
med ”Näst efter
skärgårdstrafiken (som de facto berör en mycket liten del av Ålands
befolkning)…” och ett par dagar senare skriver Ålandstidningens Niklas Lampi ”Det brukar sägas att skärgårdsfärjorna är
skärgårdens landsvägar och i så fall råder ingen tvekan om vilka vägavsnitt i
landskapet som får mest pengar. Det gäller i absoluta tal men alldeles särskilt
om de sätts i relation till antal användare.” Han fortsätter sedan med
siffror och lite urskuldande att ”jo visst är de fastålänningar som också
använder färjorna, men skärgårdsborna kör ju också på vägarna…”
Jag upplever att de börjar
närma sig en kampanj för att undergräva skärgården som ett ställe att bo och
leva på. Skriver man en sak många gånger så uppfattas det lätt som en sanning
till slut.
Vem
är den viktiga medborgaren för chefredaktörerna?
Samtidigt
skriver man om hur hemskt det är att flyget har ändrat tidtabellen, antalet
turer har inte minskat, men tiden att vara i H-fors har minskat såvida man inte
sover över. Det har den också gjort för oss i skärgården. Inte en enda dag i
veckan kan de som bor i norra skärgården vara i Mariehamn före kl. 11.30 och
sista turen hem kräver avfärd vid 17. Ingen säger något om att det är en
ytterst liten grupp som berörs av H-forsflyget, men det klassas som ett
samhällsproblem.
Skärgårdstrafiken
berör en betydligt större grupp än de som bor i skärgården, den dyra trafiken
med fler turer handlar om sommargäster och turister, inte främst om oss som bor
i skärgården. Hur skulle vi på Åland reagera på artiklar i finska tidningarna
där man ständigt påstod att Åland är en tärande del av Finland. Jag anser att det
är både oetiskt och diskriminerande att peka ut grupper som tärande för att
deras livsvillkor är fördyrande. I skärgården kämpar vi på, de flesta
skärgårdskommuner har idag lyckats med konststycket att ha ungefär lika mycket
in- och utflyttning. Problematiken är att det är barnafödandet kontra den äldre
befolkningen som gör att befolkningen minskar. Kommunerna jobbar aktivt med
mycket små medel med inflyttningsaktiviteter och det ger resultat.
Att
om och om igen peka ut skärgårdsborna som en tärande grupp, undergräver
möjligheterna till utveckling. Hur ofta får vi t ex höra att skärgården har
högst andel självanställda företagare.
Detta vi-och-dom-tänkande
måste upphöra, vi behöver hela Åland där alla områden har sina styrkor och svagheter.
Vi måste se till alla som bor på Åland får likvärdig behandling och att alla
medborgares bästa står i centrum.
Vi har inte råd med
ett vi-och-dom-tänkande, vi måste tillsammans ta tillvara hela Åland (del 2 av
2)
En
del av stadens företrädare har emellanåt rätt aggressiva attacker mot resten av
Åland. Nu senast Petri Carlsson i en insändare som ifrågasätter dagens landskapsandelssystem,
han bollar med siffror och menar att systemet är orättvist gentemot staden. Det
han och andra tycks glömma bort är att Mariehamns stad har centralortens alla fördelar,
vilket gjort att de länge kunnat ha hög servicenivå och samtidigt låg
kommunskatt. Centralortens fördelar är bland annat att man automatiskt har
många företag och därmed stora samfundsskatter, man har de flesta
institutionerna och myndigheterna och därmed skatteintäkter av större grupper
människor. Mariehamn har dessutom fördelen av att ha den huvudsakliga hamnen
vilket gör att turister och andra stärker skatteintäkterna.
Vårt
landskapsandelsystem har varit ett redskap för att balansera centralortens
fördelar med landsortens nackdelar och skärgårdens utsatta geografiska läge. Nu
hävdar stadens företrädare att systemet är orättvist, nu är det plötsligen synd
om staden när samfundskatterna har gått ned och man inte längre har lika mycket
pengar att spendera. Men jag menar att först när staden ligger med samma
skatteprocent som övriga Åland och kan visa på vilka fördyrande omkostnader de
har för att vara en centralort och att det leder till att de som bor i
Mariehamn får sämre service än andra ålänningar, först då är det intressant att
diskutera, hur detta skall åtgärdas så att inte Mariehamnar missgynnas.
Detta vi-och-dom-tänkande
måste upphöra, vi behöver hela Åland där alla områden har sina styrkor och svagheter.
Vi måste se till alla som bor på Åland får likvärdig behandling. Att alla
medborgares bästa står i centrum. De måste också bli ett slut på den aggressiva
retoriken från en del landsbygdskommuner, där man sätter kommun före medborgarna,
som om kommunen i sig har ett egenvärde. Alla är vi ålänningar och vi har inte
råd att göra skillnad på folk om de bor på ena eller andra sidan en gräns som
satts upp en gång i tiden. Nej, lyft blicken och samarbeta mer och tänk på
helhet i stället för delar, tänk på människorna istället för reviren.
Mia
Hanström (s)
boende
i skärgården
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar