tisdag 7 september 2010

Kyckling räddare!




Vi har haft dramatik här hemma!
Idag skulle gå och titta på de 11 kycklingarna som flyttat till grannen, de var bortresta över dagen. Hittade två kycklingar som jag trodde döda i en hink med vatten, men så såg jag att de vibrerade i vattnet och de visade sig att den ena hade lite livstecken. Jag tog upp den och skyndade till stallet där jag visste att vi hade frottéhanddukar försökte få bort så mycket blöta som möjligt och bar den nära kroppen hem. Väl hemma bytte till ett mjukt ylletyg och den tittade ibland men låg still och blundade mest. Hade den på bänken men stoppade sen in den under tröjan då jag läste att en kyckling har ca 33 grader när den ligger under hönans värmande fjädrar.
Efter ytterligare 40 min började den pipa svagt efter ytterligare 40 min vill den äta, men var mycket svag. Vi har en höna med två kycklingar som är ungefär lika gamla (typ 3 veckor) nu ligger den med de andra två kycklingarna under hönan, så får vi hoppas att de går bra i morgon när det är dags att gå upp, det finns väl risk för förkylning eller andra efterverkningar men vi får hålla tummarna, det verkar ju vara en överlevare.

5 kommentarer:

Emm sa...

Hoppas att den överlever och att det är en höna

Äventyret framtiden sa...

Hoppas att det blir en liten fin solskenshistoria av det här!

Anna-Lisa sa...

Åh vad fint! Hoppas kycklingen klarar sig!

Sissel sa...

Ha ha, Nalle ser ut som han tänker äta upp den när som helst :)

kajtor sa...

Den är inte räddare nu än tidigare:-) Men den klarar sig fint och är en liten tuffing ( en tuppkyckling??)