tisdag 7 september 2010

Dåligt honungsår här på Kumlinge!


Igår skulle jag slutskattat i mina två bisamhällen, de var nog tur det, dom stackarna höll på att svälta ihjäl. Jag fick nog ihop skrapat några burkar från de ena samhället men de var glada över sockret jag tillförde. Har hört om att de vissa somrar kan bli så här, men aldrig varit ut för det tidigare. Annars verkade de starka så om jag nu bara lyckas hålla gråspetten och talgoxarna borta och vintern inte är för tuff så borde jag ha två samhällen i vår, men de vet man inte. Har nu i flera år försökt få till så att jag har tre fullvärdiga samhällen men inte lyckats. Förra våren hade ett samhälle dött så då startade jag med bara ett.
Biodling är annars väldigt intressant och dessutom får man ett trevligt resultat i form av honung på burk, inte så många de här året men i allafall.

3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

För att inte tala om vad pollineringen betyder för växtligheten. Bin är trevliga, även jag har varit biodlare en gång i tiden, nu flyger Tottos bin i vår trädgård:)

Mia Hanström sa...

Har försökt att maila dig om tillställningen Vardagens kemikalier har du fått det? fick retur på en e-post.

Äventyret framtiden sa...

Mia,
jag har inte fått något mail.
Kanske adressen blev fel?
Den är madame@aland.net
Pröva på nytt så får vi se hur det går:)