lördag 18 september 2010

Filmpremiär

Igår var det premiär på SX2 s ungdomsfilm "Fåglarna tittar på oss!". Alandicas sal för 200 personer fylldes och ändå var det drygt 50 personer som inte fick plats, vilket ju var beklagligt, men ingen av oss inblandade hade anat det.

Jag hade förmånen att inleda med ett kort tal. Sen höll Simon Jansson i SX2 ett kort tal och sedan fick vi se filmen som hade ett angeläget tema, var välgjord och hade högkvalitet utifrån att projektet var en lärprocess. Ja kort sammanfattat filmen var bra.

Här kommer nu mitt tal:
Ikväll ska vi få se ett av resultaten av ett fantastiskt bildningsprojekt. Jag har haft förmånen av vara stödperson och handledare i detta arbete. Jag arbetar sot studieledare för ABF-Åland ett av de två studieförbunden här på Åland. Vi har som ett viktigt mål att ta vara på idéer och intitiativ. För mig startade de här projektet med att Simon Holmström och jag var med i samma bloggstudiecirkel. I ett skede framkom det att han hade ett gäng som behövde stöd för sitt film, antidrog och sommarjobbsprojekt. ABFs styrelse som tidigare diskuterat hur nå ut med bildningsverksamhet till unga sa genast ja till att härbergera projektet.
Jag är imponerade över de jobb som gänget gjort. Både de fyra som dragit de största lasset genom SX2 arbetsgrupp och alla andra som medverkat. Projektet är ett bevis på att OM unga får stöd kan de organisera, ta ansvar, genomföra och vara aktiva medborgare något som vårt samhälle såväl behöver. Vi vuxna behöver inte aktivera och sysselsätta ungdomar, vi behöver skapa förutsättningar för dem att vara aktiva och förverkliga sina drömmar och idéer. Det går bra avi möter dem där de är. De bevisar det här gänget.
Vi ska snart få se ETT av resultaten av de här projektet , filmen. Andra resultat är allt de vi alla som varit med lärt oss i processen som präglats av : glädje, gemenskap. kunskap, stor kompetens, energi, skratt, envishet, målinriktning, tilltro, samarbete, uppfinningsrikedom och mycket annat. Jag och ABF vill tack för att vi fått vara med i denna process.
För er som missade filmen så kommer den i oktober finnas att köpa på DVD.