söndag 8 november 2009

Gymnasiereform

Läser i Nyan att kulturutskotter tagit fram egen modell till gymnasiereform, vid en snabb anblick verkar det ju åtminstone bättre än regeringens egna förslag, men jag undrar varför det är så provocerande att slå ihop teori och praktik. "Utskottet vill se en uppdelning i en studie- och en yrkesförberedande gymnasieskola framom att låta alla skolor finnas kvar med egna rektorer." Vad ligger det för människo syn bakom. Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som att vi är antingen praktiska eller teoretiska. Jag tror att det är en gammal för många omedveten syn att man inte ska blanda eliten (de som skall vidare till universitet) med dem som "bara" väljer att utbilda sig till ett teoretiskt yrke (arbetarna/folket/underklassen). Att säga detta i klartext är väl som att svära i kyrkan. Men om det bara handlade om en syn där människor är antingen praktiska eller teoretiska, skulle vi nog inte ha den yrkeshögskola som visar att människor är både praktiska och gillar att teoretisera. I Sverige slog man ihop till en gymnasieskola, resultatet har inte varit helt lyckat men det beror på helt andra saker än idén om att det är bra att blanda folk och att det för många är bra att kunna välja en praktiskt inriktad gymnsieutbildning men ändå ha sikte och få behörighet till universitet och högskola.

1 kommentar:

Karin sa...

Det ligger säkert en hel del i ditt påstående. Ibland måste man svära i kyrkan och i all synnerhet när man märker att man skiljer åt folk med subjektiva glasögonen på.