onsdag 14 oktober 2009

Unga och facket!

I mitt jobb som studieledare för ABF så kommer jag i kontakt med flera fackföreningar på Åland. Ikväll ska jag träffa JHL 214 Ålands kommunalanställdas avdelning för att presentera mig själv, ABF och höra vad föreningen har för behov och önskemål.
Läser idag en glädjande artikel om facket i Expressen: Revisorfirman PricewaterhouseCoopers och Swedbank har frågat 1105 personer mellan 18 och 30 år om deras syn på fackligt medlemskap. De visar sig att ungdomarna sammantaget är positivt inställda till facket. Mer än varannan ung anser att det är viktigt med starka fackföreningar och 60 procent vill att facket driver jämställdhetsfrågorna hårdare. Här har facken verkligen en utmaning. För samtidigt visar t ex LOs egen undersökning "Facklig anslutning år 1990-2009" att den fackliga organisationsgraden sjunker och de mest bland ungdomar.
Utan att veta så kan jag ana att mönstren är de samma här på Åland.

1 kommentar:

Göte sa...

Hej Mia intressant att höra att det är så många som är positiva till facket. Jag har upplevt att det är så att man inte ser nyttan av vad facket egentligen gör och därför inte skriver in sig i facket.
Därför är det viktigt att facken skulle ha informationstillfällen och förklara varför det är viktigt att man är med i facket. Det är som med bilförsäkring att man ser inte nyttan förrän man verkligen behöver använda den.