söndag 25 oktober 2009

50 års kalas




Igår var jag på ett väldigt roligt kalas, min äldsta vän Janne firade sina 50 år. Inför kalaset hade jag rotat i mina gömmor och hittat dagböcker, tidningsklipp, fotografier och annat för att sätta ihop ett bildspel och tal. Det var verkligen en spännande och berikande resa. En resa som handlade om mitt liv mellan 5 - 20 år. En intensiv, bitvis tuff men också rolig period i livet. Vår första strejk genomförde vi i skolan vi 10 års åldern, då vi vägrade dricka mjölk ur plåtmuggar och lärarna skickade hem brev till föräldrarna. Janne var ett antal år senare en av strejkledarna när 1000 elever strejkade, detta lyckade bli löpsedel på Aftonbladet, något år senare tältade vi i Solna Centrum för att få upp bostadslöshetsproblemet på dagordningen, alla stora tidningarna hade artiklar. Sen var det hippor som avslutades med att alla tittade på Hylands Hörna. Några år senare var dom inte riktigt lika beskedliga…
När man har förmånen att rota runt lite får man många spännande tankespår, tur att jag sparat mina fyra små kartonger med diverse material.

4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ja, och tänk, när man sätter sig ner och minns så inser man hur berikat livet har varit så här långt. Det kanske rent av är hälsosamt att bli litet nostalgisk ibland. Det finns så mycket att vara tacksam för.
Kampanda hade ni redan då!

Simon sa...

Haha, det var då tidig ålder för strejk. Var det roligt? Och vad var det som var så fel med plåtmuggar? Skar ni er på de vassa kanterna?

Jag gillar demokratiskt utnyttjande av sina rättigheter! Såsom strejker, namninsamlingar, civil olydnad och så vidare. Problemet är bara det att vi ålänningar är ganska blyga på det. Vi sitter gärna hemma och tittar på alla andra "fåntrattar", skrattande åt de bedrifter man egentligen har missat. Det tycker jag är synd.

Sissel sa...

Kom han ihåg hur bokmärkessystemet fungerade?

Carina sa...

Det var bra att du åkte på Jannes fest. Vi hade det bra på kongressen trots att du lämnade oss. Din kontaktbingo gav två vinnare: Camilla Gunell och Ulla Andersson. Typiskt nog var det majoriteten kvinnor som fyllde i kupongen.