tisdag 6 oktober 2009

Exploatering och jordförvärvsrätt


Idag skriver Nya Åland om jordförvärvsrätten och landskapets administrationschef menar att genvägen över aktiebolagsformen för att på så sätt få tillgång till sommarstuga vid vattnet måste stoppas och hänvisar då till likabehandlingsprincipen. Jag förstår resonemanget men jag tycker inte heller att det ska vara självklart att den med åländsk hembygdsrätt ska få bygga sommarhus eller för den delen permanent hus vid stranden. De är ju också en likabehandlingsfråga även om jag förstår idén med jordförvärvsrätten och de undantag Åland har, men när den regeln skrevs då var de flesta beroende av fiske och jordbruk på ett eller annat sätt och de gjorde stor skillnad. Idag tror jag på att kommunerna planerar marken och på så vis reglerar var man vill ha sommarstugor, permanentboende och inget boende alls. Med dagens regelsystem kan ju t ex hela den fantastiska skatten med en så gott som obebodd skärgård expolateras och åläningar och aktiebolag kan bygga sommarstugor på så gott som alla våra öar. Jag hoppas att Landskapsregeringen tänker nytt och inte trasslar in sig i ett gammal regelsystem. För åtminstone skärgården mår bra av lite fler sommargäster från andra orter än Åland, personer som kanske i framtiden blir året om boende.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har inte hunnit läsa artiklarna ännu, men håller med dig i ditt resonemang om att man borde planera marken på hela Åland. Detta kommer dock inte att ske så länge markägarpartiet centern sitter vid makten eftersom de flesta centerpartister anser att planering är en kränkning mot äganderätten. Med planering så kan man få en långsiktigt hållbar markanvänding - som är bra för de allra flesta och i synnerhet för miljön. Att krångla till det och hitta kryphål hur man kan gå tillväga med att få bo vid havet genom att bilda aktiebolag är långt ifrån likabehandling och passar inte alls in i dag.

barbro.sundback sa...

Hej Mia, kollar om det funkar. fattar inte vad man ska göra för att kommentera

Simon Holmström sa...

Hejsan! Nu funkar det finfint! :)

Jag håller med i frågan. Eftersom mina morföräldrar bor på Brändö så har jag flera gånger också varit där och kollat. Det ser underbart ut! Och jag tycker att det är fullt acceptabelt att exploatera orörda, nästan aldrig använda marker. Finland får ta del av härliga Åland och skapa fina minnen härifrån. Det kan i sin tur ge ett gott förhållningssätt till oss, i skillnad på dagens läge, då de kanske anser att vi verkar alltför kritiska och egoistiska?

Skärgården mår bra av fler invånare, fler turister och sommarboende. Däremot tycker jag att Ålänningar borde ha förköpsrätt om det finns många köpare. Men det är en annan sak.

Maijas mandala och andra slingrigheter sa...

Lyssnade lite på dig idag via Åland 24 och håller med dig att det är ytterst viktigt att få till planering och strandskydd på Åland. Även om man vill använda strandnära boende som "lockbete" så är det inte hållbart på sikt. Det vackra skärgårdslandskapet i sig, trygghet och lämpligt arbete (om man inte hör till dem få som har möjlighet att distansarbeta) borde väl vara tillräckligt lockande för seriöst intresserade blivande ålänningar.
Vi har flera seglande bekanta som påpekar den stora skillnaden mellan de exploaterade områdena på båda sidor ocm Åland och den vackra ännu sgs orörda skärgårdsnaturen på Åland. Skillnaden lär vara anmärkningsvärd och i sig göra Åland mera lockande som turistmål. Planering behövs nu. Strandskydd och lika för alla!

Maijas mandala och andra slingrigheter sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.