tisdag 10 juli 2007

Vision för Ålandsskärgård


Jag har funderat på vad jag vill med mitt skärgårdsengagemang. Jag ser det som att vi står inför ett vägval där skärgården antingen blir ett reservat som dräneras på människor som bor där eller ett modernt framtidssamhälle där folk väljer att bo.
Jag vill att skärgården ska ses av skärgårdsborna och resten av ålänningarna som en attraktiv resurs med sin småskalig infrastruktur och sitt fantastiska läge en plats som har attraktion.

Min vision om skärgården är att det är ett ställe som ligger mitt i världen, där det på olika sätt skapas förutsättningar för nytänkande med både lokalt och globalt perspektiv, från det lilla till det stora.

I visionen finns ett miljövänligt och delvis alternativt liv till det hektiska storstadsbruset.
Ett modernt liv nära naturen, den som är grunden för hela vårt liv. Boendet och kommunikationerna, ja hela livet här ska bygga på att man tar vara på de senaste inom teknikutvecklingen och ställer höga krav på miljövänlighet, en kombination mellan att ta tillvara gammal traditionell kunskap om naturnära liv och samtidigt ett solidariskt liv med natur och andra människor.

Mitt mål är att Ålandsskärgård blir en föregångare vad det gäller miljöarbete, aktivt medborgarskap och kreativitet.

2 kommentarer:

Marie sa...

Oj Mia, jag är rädd att jag inte har någon aning alls. Är också färsk med sidan, så det mesta kommer till av en slump. Helt ärligt vet jag nog inte ens vad "Länkar till det här inlägget" innebär. Så jag är nog ingen hjälp är jag rädd.
Solen tittar nog fram här i Stockholm också, även om jag inte hinner njuta av den så mycket. Jobbar på ett telemarketingföretag, där jag både massrekryterar och "finrekryterar". Dock bara extrajobb och sommarjobb, men superkul och bra för framtiden.
Ha de bra där på Kumlinge!

Mia Hanström sa...

Hittade en ruta nu när jag letade :) så kommentarerna fixade sig.
Ha det gott!
Mia