måndag 9 juli 2007

Val på Åland


I höst är det både kommunval och lagtingsval (Ålands motsvarighet till riksdagsval). Jag ska liksom de två senaste valen ställa upp i lagtingsvalet för Socialdemokraterna vars ideologiska grundsyn jag delar. Solidaritet, frihet, fred, jämlikhet och alla människors lika värde. Flera av dessa paroller finns hos andra partier men inte helheten som är den bas som är viktig för mig. Till exempel frihet, frihet i socialdemokratiskperspektiv innebär att frihet för alla, bara kan vinnas genom att människor står upp för de gemensamma och varandras, rättigheter. Det blir en avgörande skillnaden mellan friheten och de borgliga partiernas valfrihet.

Grundsynen ger oss olika samhällen. Den borgliga synen tolkar jag som att man egentligen anser att alla i stort sett har samma förutsättningar. Alla kan om dom vill!

Inom socialdemokraterna ser vi att förutsättningarna är oerhört olika både utifrån vilka resurser vi föds med och till, och vad vi får med oss på vägen under uppväxten. Utifrån detta är en solidarisk grundsyn väldigt viktig, inte en välgörenhetsinställning. Det här är också en av anledningarna varför jag anser att skärgårdsbor behöver en stark socialdemokratisk representation i lagtinget. Vi behöver ingen ”tycka synd” om politik där partierna trumfar över varandra i välvilja. Vi behöver att det görs politik av våra problem och svårigheter i skärgården. Inte att skärgårdsborna sitter hemma och gnäller och lagtingspolitikerna slänger åt dem ”ett kött ben” då och då.

Jag har i båda lagtingsvalen varit relativt nära att komma in. Men då Socialdemokraterna på Åland är väldigt aktiva och duktiga på att gå från problem till att formulera politik, så spelar det inte så stor roll om just jag kommer in Det är teamet som är viktigt vi arbetar mycket tillsammans och bara man själv är beredd att vara aktiv och driva sina frågor så får även ens egna hjärtefrågor utrymme även om man inte tar plats i lagtinget.

Jag tänkte inför detta val satsa på:
Skärgårdsfrågor (här ingår allt från socialpolitik till näringsfrågor)
Miljöfrågor
Ungdomsfrågor

Som alla har sin grund i strävan efter ett mer rättvist samhälle!

Inga kommentarer: