torsdag 11 december 2014

Nu är det framåt och tillsammans vi ska!

Strejken är över. Det har varit pressande att egentligen bara stå på sidan då styrelsen och ledningen inte varit en part i konflikten, samtidigt som ledningen jobbat hårt för att göra den bästa vård som gått att göra utifrån läget. Nu finns ett avtal och det är fredstid, nu måste alla lägga konflikten bakom sig och komma vidare. Inte låta det man inte uppnådde ligga och pyra av missnöje, utan gå vidare utan glädjas åt de man vann. Nu ska vi jobba tillsammans för den bästa vården. 
Det jag ser som viktigt nu, är att alla förlikar sig med att när man strejkar vidtar man en stridsåtgärd och man kämpar emot varandra liksom man gör under en förhandling, det är bara ett tuffare läge under en strejk. Nu måste känslorna i konflikten lägga åt sidan och ev hårda ord som har sagt förstås i sitt sammanhang och samarbete måste sättas i fokus. 
En hel del oro har formulerat kring de förändringar om är på gång inom ÅHS. Inga beslut är fattade om beständiga förändringar, men vårt uppdrag är inte att bevara utan att utveckla och som jag ser det vore direkt felaktigt att inte ta vara på de erfarenheter, idéer och förslag som kommit upp under strejken och de flesta är sådana som formulerat tidigare men inte realiserat. All förändring oroar och i alla förändringar kommer åsikter om att just nu är det olämpligt, det är alltid senare som är bättre. Jag menar att förändringar ska göras om de är för patienternas bästa. Nu måste rädslor för nya situationer, egenintresse, bekvämlighetsvinster, prestige, revir och gamla strukturer släppas och fokus ska vara på dem vi alla är till för, medborgarna som behöver vård. Förändrings- och förbättringsarbetet är ett ständigt uppdrag för oss alla.
Jag hoppas att en del av den gemenskap som byggt i både de strejkandes- och de arbetandesgrupper kan tas till vara och att de konstruktiva krafterna nu får plats. Jag vet att det är svårt i en så hierarkiska organisation som ett sjukhus är, men jag är övertyga dom att det går och vi man hjälps åt.
Ledningen på ÅHS har fått kritik för sitt bemötande under strejken. Min upplevelse är att ledningen har gjort ett fantastiskt jobb och att de förstås inte för någon part varit lätt. Under en strejk är man två parter som är i konflikt, en part har valt en stridsåtgärd vilket gjort de tufft för alla parter men något som de är i sin fulla rätt till och som har gjorts enligt de spelregler som arbetsmarknadensparter har satt upp. Min upplevelse är att både Tehy och ledningen gjort så gott de kunnat i konflikten. 
Alla; ledningen, styrelsen, Tehy och övriga anställda har väntat på att strejken ska vara över och nu är vi där. Nu är det framåt och tillsammans vi ska de är de jag tänker jobba för som ordförande i ÅHS.

Inga kommentarer: