torsdag 18 december 2014

Män som tar sig rätten att recensera kvinnor

I gårdagens Ålandstidning har Tom Björkman en insändare där han kritiserar mig och andra ledande kvinnor för att inte ta vårt feministiska. Dels utifrån att vi är kvinnor och del utifrån att flera av oss är aktiva feminister. Det är intressant att han tar sig rätten att recensera oss, men inte har skrivit något tidigare om ansvaret för alla de ledande männen i t ex ålandsnäringsliv eller i politiken två starkt mansdominerade och ojämställda områden.

Så här svarade jag på hans insändare: Som aktiv feminist slutar jag inte att förvånas över hur en del män tar sig rätten att recensera kvinnor. De recenserar dem för hur de ser ut, vad de gör och vad de inte gör. Insändarskribent Tom Björkman sällar sig till den raden och tar sig tid att skriva en insändare i torsdagens tidning och kritiserar mig och tre andra kvinnor i ledande ställningar på Åland.
Det är bra att Tom Björkman säger att han är feminist, men det kräver inte bara att man har en vision om jämställdhet utan också att man handlar. Det ser jag fram emot, vi behöver aktiva män i jämställdhetsarbetet.
Att Tom Björkman då av alla aktiviteter väljer att kritisera mig och två andra kvinnor i ledande ställning för att vi inte gjort tillräckligt, samtidigt som män i alla tider haft precis samma ansvar utan att bli kritiserade för att de har gjort för lite är intressant och tyder på ett gammalt patriarkalt tänkande. Det förstärks dessutom av att han samtidigt passar på att berömma två män för betydande insatser. Visst kan man kritisera kvinnor om de gör dåliga saker eller om man har en annan åsikt än dem, men det här visar på hur lätt det är att fortsättningsvis uppvärdera mäns insatser och förminska kvinnors. Under den tid jag varit en aktiv samhällsmedborgare och politiker har jag gjort många insatser i stort och smått för jämställdhet, det skulle även många Tehyiter vittna om. Att ha gjort betydande insatser för jämställdhet gäller också lantrådet Camilla Gunell, hälso- och sjukvårdsminister Carina Aaltonen och ledarskribent Nina Fellman.

Tom Björkman menar att vi borde tagit aktiv ställning för Tehy under strejken, men att sitta på makt av olika slag är också att ta ansvar och i detta fall kunde ingen, i de roller vi påtagit oss, ta ställning för en part i en arbetsmarknadskonflikt. Men målet med jämställda löner är vi helt eniga om och det har deklarerats vid flera tillfällen även under strejken. Det är heller inte självklart att en feminist anser att strejk är en bra metod även om jag personligen anser att det finns tillfällen då det är det.
Visst vill jag och andra feminister, både män och kvinnor, helst ha jämställdhet på alla områden i samhället redan i morgon men ingen av oss har ett trollspö utan måste verka inom de ramar som finns och man kan bli galen på att det går för långsamt. Hoppfullt är dock att om fler engagerar och aktiverar sig så kommer det att gå fortare, om vi får in fler feminister i politiken och näringslivet så kommer det att göra skillnad.
Så i nästa val och vid nästa bolagstämma – för fram och stöd aktiva feminister oavsett kön och stöd dem sedan i arbetet för ett jämställt samhälle.

Inga kommentarer: