tisdag 18 september 2007

Gymnasieskola



Valet närmar sig och tidningarna fylls av insändare, jag hade fått ett mess efter att jag var i radion och pratade ungdomfrågor. Det handlade om Reform 08 den nya gymnasieskolan på Åland. Så här svarade jag:
Svar till messet 15/9 undertecknat med Förvirrad och som undrar vad jag sagt i radion om gymnasieutbildning. Samma kunskap kan man ju inte få om man går olika utbildningar men Så här har jag förstått det. I Finland kan du i dag gå kock, frisör eller annan praktisk gymnasieutbildning men läsa ett år extra och då få samma behörighet till fortsatta studier som om du läst på teoretiskt gymnasium. I Sverige kan du läsa vilken gymnasieutbildning som helst med teoretisk eller mer praktisk inriktning och ha behörighet att läsa på högskola. Sen beror det ju på vad du söker för högskoleutbildning och vilka kurser du läst, men det gäller ju också om man läst på Lyceet har du läst kort matte så kommer du ju inte in på en utbildning som kräver lång. Men Reform 08 hoppas jag att man skapar bättre förutsättningar på Åland för just att kombinera teoretiska och praktiska studier och med de möjligheterna att läsa vidare på olika högre utbildningar.
Just det att inte behöva välja teori eller praktik tycker jag är en himla viktigt framtidsfråga. Visst an man få till det på Åland idag också men att ha en gemensam skola ser jag som viktigt.

Inga kommentarer: