fredag 9 maj 2014

Jämställdhet, varför går det så trögt

Igår pratade jag i Ålands radios Arena om jämställdhet http://www.radiotv.ax/aland-idag/arena-special-med-mia-hanstrom
De finns också i deras webbtv.


Senare fick jag ett mail, får rätt många kontakter från kvinnor som är frustrerade över hur himla trögt det går med jämställdheten på olika områden.  Det här handlade om löner. Jag är glad över att de tar kontakt, men det är alltid svårt de borde ju vara en organisation som tar emot och kan ge respons och kan organisera folk för frågan.


Här är delar av mitt svar på mailet som jag tänker kan vara av allmänintresse:


De här med jämställda löner är verkligen ett frustrerande område, både utifrån att kvinnodominerade yrken generellt har lägre löner men också att det forfarande är så att det inte är sällsynt att kvinnor får lägre lön trots att de har samma kompetens och erfarenhet, individuell lönesättning har t ex varit ett bakslag för jämställda löner.
Som jag ser det är det både en kunskapsfråga och en maktfråga. Där vi som tycker att det är helt vansinnigt, från olika håll måste utbilda och trycka på och stöda varandra för att orka trycka på och vara "besvärliga".
Jag har ju olika roller själv; i socialdemokraterna är jag en av dem som försöker hålla frågan levande, utbilda min kamrater och få folk att ha med sig ett jämställdhetstänk i sina uppdrag. I socialdemokraterna i stort så ser vi det som ett arbete som hänger ihop med hela vårt hållbarhetsarbete.
Som jag ser det behöver vi alla bidra, men de ska erkännas att det är inte lätt, mycket av de strukturer som man politiskt verkar inom är tröga och många olika intressen konkurrerar.
Jag har ju själv en möjlighet i min nuvarande position inom ÅHS att utifrån den posten försöka bidra till skillnad, men jag är ju inte med i förhandlingarna, jag är ju inte den sin sätter de ekonomieks ramarna så de är knepigt. Min strategi just nu på ÅHS är att vi i höst ska börja med att utbilda styrelse och ledning i vikten av ett genus och jämställdhetsperspektiv, för att sen gå vidare. Jag har också tryckt på (liksom jag vet att facket gjort) för att ÅHS ska ta fram en ny jämställdhetsplan. Man kan ju tycka att det bara blir ett papper, och det blir det ju om vi inte sen både från fack och ledning använder oss av det i olika sammanhang för att tryckta på för jämställdhetsfrågan.

Vad det gäller resan till Nordiskt Forum så är den en liten insats för att peppa och fortbilda folk men också för att bygga nätverk som vi på Åland kan ha nytta av i de fortsatta arbetet. Det kommer inte leda till någon revolution, men jag hoppas på att folk blir peppade och att vi i höst har en organisation eller ett nätverk som kunde bidra till och vara en blåslampa för jämställdhetsfrågan, men det återstår att se, sen är ju tanken att folks ska verka i de sammanhang det är eller väljer att vara i.
Det finns 2 platser på vår resa kvar av de som vi lyckats få subventionerat av LR. Kolla gärna in www.abfalands.ax där står det om resan och http://nf2014.org/program/ där ni kanske vilka seminariers som kan vara av intresse.


Jag jobbar ju deltid med ABF-Åland jag är övertygad om att styrelsen gärna skulle göra en kväll på temat: Jämställda löner, varför går det så trögt? Där skulle vi kunna ha en del kring erfarenheterna av arbetsvärdering varför blir det inte den succé som det borde? Vad är det som bromsar?

Inga kommentarer: