lördag 30 mars 2013

Film verkar vara ett sätt att återskapa idén om att män är viktigare

Idag tittar folk på filmen betydligt mer än tidigare. Själv märker jag att jag ofta tänkera att sen när jag har minder att göra så ska även jag hinna titta mer. Påsken har dock givit utrymme för två kvällar med film och de kommer fler men hittills har de inte varit några höjdare. Ingen av dem speciellt bra och de hade definitivt inte klarat Bechdeltestetet. Det är ett test som bedömer hur filmer framställer kvinnor. För att en film ska klara Bechdeltestet måste den uppfylla följande krav:
1. Det ska förekomma två namngivna kvinnor.
2. De ska prata med varandra.
3. De ska samtala om något annat än män.

Här finns en två minuters introduktion:

Man blir lite trött det verkar ju som att filmindustrin tagit som sin uppgift att om och om ingen återskapa att män ska vara i fokus och centrum. Kvinnor ska behaga, hylla och vara bihang till dem. Man blir så trött.

1 kommentar:

Yrla sa...

Jag kollade upp Pirates of the Caribbean, den klarade testet! Med nöd, men ändå.