fredag 18 januari 2008

Är det värre idag?

I Dagens Nyheter tas frågan dagens ungas sexvanor upp, man menar att dagens unga har mer avancerade former av sex och tar större risker än tidigare generationer. Bakom det ligger förändrade attityder, frånvarande vuxna och mycket alkohol som gör att de lätt för unga att råka illa ut.
Jag blir fundersam när sådana här artiklar med jämna mellanrum dyker upp. Bakom ligger retoriken det var bättre förr. För den här artikeln har
DN haft kontaktat med ett 70-tal ungdomsmottagningar 70-tal mottagningar i hela Sverige. Bilden de ger och menar är entydig är att "ungdomar i dag har mindre vuxenkontakter än tidigare generationer. De är ganska utlämnade åt varandra och åt den sexualiserade bild av samhället som vuxna har skapat. Många har starka behov av att bli bekräftade och sex kan bli ett sätt att tillfredsställa dessa… Man behöver inte vara kär för att ha sex, och det är vanligare med knullkompisar, engångsligg, trekanter och gruppsex. Att ha ett aktivt sexliv och många partner är ett tecken på att man är populär och lyckad, även för flickorna." I artikeln styrker man Ungdomsmottagningarnas observationer samtal med poliser som att det idag finns en gränslöshet på fester, med knullkompisar och mycket alkohol.

Jag menar på inget sätt att det inte är svårt och förvirrande att var tonåring idag med mängder av dubbla budskap. Jag är övertygad om att ungdomsmottagningarna och polisen talar sanning, men jag tror att det finns två stora felaktigheter i den här typen av artiklar: Man pratar alldeles för lätt om ungdomar som en enhetlig grupp. För i de här fallet kan man ju fundera över vilka ungdomar dessa två institutioner möter och artikel författarna drar sina slutsatser från? Att de upplever en ökning kan ju bero på att de gör ett bra jobb och att samhällsdebatten gjort att man söker hjälp och anmäler på ett annat sätt idag än förr. Vilket ju är något positivt. Samma saker som man lyfter fram idag var osynliggjort tidigare. Jag skulle verkligen vilja att journalister var mer seriösa och gav bättre helhetsbilder eller åtminstone tydliggjorde svagheterna i sina generaliseringar Ja att vuxna överhuvudtaget var mer nyanserade i sin analyseroch inte direkt gick på den gamla tesen "allt blir bara värre".
Jag är övertygad om att vi har mängder med vuxna med tunga ryggsäckar av precis samma upplevelser som unga flickor och pojkar gör idag. Jag var under min tonårstid en sådan som fick många förtroenden och har under min tid som ungdomarbetare och fältare fått många upplevelser och händelser berättade för mig. Berättelser om både det ena och det andra! När det handlar om sexuella övergrepp, sexuella trakasserier och en hel del annan diskriminering och kränkning hanterade man det på ett annat sätt än idag, man antingen beklagade och tyckte synd om dem utsatts eller ännu värre man föraktade dem och tyckte att de fick skylla sig själva. Det är förstås pinsamt att tänka på nu, men det var en annan tid och jag är inte så säker på att den var bättre, även om jag verkligen tycker att dagens tonårstid är väldigt tuff, både för ungdomar och deras föräldrar. Trycket är hårt och vägledningen är svag, men det finns också en hel del positivt. Varje rättsfall synliggör att kränkningar inte är ok, kampanjer och förebyggande åtgärder för att få ner alkoholkonsumtionen och drog användande ger faktiskt resultat. Alla främjande åtgärder som tar sin utgångpunkt i att skapa goda förutsättningar för unga att utvecklas och finna sig själv är oerhört viktiga.

Inga kommentarer: