tisdag 25 december 2007

Vit jul

Många drömmer om en vit jul och föreställningen om den är stark, men det tycks som det åtminstone på vår breddgrad verkar som att vit jul nu är mer av ett undantag.
Nykterhetsrörelsen i Sverige IOGT-NTO har en kampanj "Vit jul" där det försöker att påverka vuxna att välja bort alkohol under julen. Vita jular av den sorten tillhör nog också undantagen idag. Det är en bra och tankeväckande kampanj. Jag skulle inte ha problem att skriva på ett kontrakt och avstå, men traditionen med öl och en liten snaps till julbordet är stark och det är ett stort steg att ta när man själv inte ser alkoholen som ett problem i i sin egen familj och vänskapskrets. Viktigast är att reflektera över detta med alkohol i olika sammanhang. Jag har perioder i mitt liv valt att vara helt nykter och andra perioder festat som andra i min omgivning. Idag är jag relativt restriktiv och väljer noga när jag vill dricka och vad jag i sådana fall vill dricka. Jag fundera också över mina egna värderingar och val. Läs och fundera IOGT-NTO skriver:
"Det finns nog inte något barn som känner sig riktigt bekväm med att vuxna är påverkade av alkohol. Värst är det naturligtvis för de cirka 200 000 barn som växer upp med missbrukande föräldrar. Alkoholkonsumtionen befinner sig på en hög nivå i samhället, och det slår hårt mot barnen. Men det handlar inte bara om barn till alkoholister. Barn tycker att det känns obehagligt också med den välfungerande föräldern som blir påverkad av alkohol, även om det är sällan eller om han eller hon inte blir jättefull. Barn tycker att mamma eller pappa luktar konstigt och inte är som de brukar. De som ska vara den trygga punkten i tillvaron och som man alltid kan lita på blir skrämmande och oförutsägbara genom ett annat tonläge och yvigare gester. Det behöver inte vara att de blir aggressiva och att det förekommer våld. När föräldrarna blir övervänliga och sentimentala är det också jobbigt. Och föräldrar fungerar inte lika bra under påverkan av alkohol. Man blir fumlig får sämre lyhördhet för mer finstämda signaler. Man blir mer själv–upptagen och kanske skämtar med barnen på ett sätt som de inte förstår. Det är också tråkigt om en stor del av den begränsade tid som barn och föräldrar har tillsammans upptas av festande och att vara bakfull. Det förlorar både barn och föräldrar på. Julen är en tid för familjen att vara tillsammans, och barn vill ha närvarande föräldrar. Så skippa alkoholen om du ska vara med dina barn i jul.
Gör det av solidaritet för barn som växer upp i hem med missbruk. Men allra mest för dina barns och din egen skull. Ta vara på tiden."
Tål att fundera på både en och två gånger.
God Jul!

Inga kommentarer: