söndag 26 april 2015

Att satsa på skärgården är överlevnads- och framtidsfråga för Åland

Därför bor jag i Ålands skärgård!
Två hönor, fyra kycklingar så här långt.

Nu på morgonen så gick jag och hundarna till stallet för att släppa ut hästarna. På vägen såg jag haren och de två gässfamiljerna som brukar vistas på åkern. Innan dess hade jag matat höns och kycklingar och kunde konstatera att vi fått ännu en ny kyckling. Det är livskvalitet för mig.Här har jag kunnat förverkliga mina drömmar, med odling och bin samtidigt som jag kan jobba med annat och engagera mig för de stora frågorna. Att varje dag se havet, att möta djur och människor som älskar naturen här är en lyx. Det är en förmån som jag skulle unna många fler och en möjlighet som jag fått men också ett liv som jag skapat. 

Vi, som enskilda personer, lokala politiker, landskapspolitiker, rikspolitiker, Eu-politiker måste skapa förutsättningar för folk att bo i skärgården och på landsbygden, både för alla dem som skulle må så mycket bättre om de fick den möjligheten men också så att de som bor i staden både kan ha sina sommarhus här eller bara besöka bygden för att få den naturkontakt som vi alla på ett eller annat sätt behöver.
Därför blir det så sorgligt när jag idag märker att många politiker ställer glesbygd mot stad, vi behöver både och. 

Centralorten har sina fördelar den ger också många ekonomiska fördelar Där finns centreras myndighetsjobb, affärer, företag, etc som ger inkomster, därför har man en fördelningspolitik med t ex landskapsandelar och special satsningar, då erfarenheterna visar att satsningar på centralorten som i politiken är normen, inte spiller över och ger samma utfall för den som bor i glesbygden. Centrala satsningar gynnar främst de som bor centralt och nära centrum.
Jag är övertygad om att de vore förödande för Åland om man inte fortsättningsvis satsar på skärgården och ger den speciella förutsättningar. De måste bli ett slut på att politiker pratar  om skärgården som en tärande del, skärgården och dess aktiva befolkning är oerhört viktigt för Åland. Att satsa på skärgården är som jag ser det en viktig överlevnads och framtidsfråga för Åland.

Inga kommentarer: