måndag 18 juli 2016

Replik på insändare Ni har inte monopol på feminism

Ja fick reaktion på min insändare "Just nu debatteras våldtäkter och sexuella kränkningar", två män har reagerat Östen Hägg och Stephan Toivonen (se nedan) den sistnämnde var så tydlig i sina angrepp på mig så jag valde att svara.
Annars tycker jag att Adam Svanells krönika i Svenska Dagbladet är intressant som inlägg i debatten.


Replik på Stephan Toivonen insändare
ST har gått igång på min insändare som uppmanar män att engagera sig. Problemet är att han rör ihop och fortsätter att generalisera om grupper av människor. Det är beklagligt, sorgligt och som jag ser det okonstruktivt om man verkligen vill komma åt problematiken kring våldtäkter och sexuella kränkningar. Det ST och jag är helt eniga om är att vi har helt olika åsikter, och som jag ser det även helt olika människosyn. Jag tror på alla människors lika värde oavsett kön, etnisk bakgrund, religös tro, etc. Jag uppfattar att de finns normer som gynnar eller missgynnar människor pga grupptillhörighet och att det finns strukturer som medvetet eller omedvetet gynnar eller missgynnar grupper av människor. Jag ser att kön, eller genus som det heter i forskningen, är ett starkt organisationsmönster och att normer kring det på olika sätt begränsar vår frihet att få utvecklas.
ST använder uttalanden och enskilda händelser för att legitimera att peka ut vissa grupper av människor som beroende på deras härkomst som mer kriminella, det menar jag är inte bara odemokratiskt, utan också direkt diskriminerande.

Fakta: 
* Våldtäkter finns i alla kulturer, inom alla religioner och inom alla samhällsklasser. Den gemensamma nämnaren är att det flesta som utför våldtäkterna är män. 97 procent av de anmälda sexövergreppen 2015 utfördes av män, men det innebär inte att de flesta män våldtar. Inte ens i närheten. (BRÅ).
* Svenska polisen (BRÅ) har kartlagt anmälningar av sexuella ofredanden mot ungdomar under 18 år förra året. Totalt cirka 3300 anmälningar, där är inte ungdomar med utländsk bakgrund överrepresenterade, vilket är de som ST lyfter fram som det största problemet.  Det enda man kan finna en överrepresentation av i den gruppen är sexuellt ofredande som skedde i badhus och på festivaler (totalt ca 150 anmälningar av de 3300). Inte heller studier kring sexuell utsatthet bland 18-åringar som genomförts 2004, 2009, 2014 har visat någon överrepresentation av ungdomar med utländsk bakgrund.

Det stämmer att jag med flera har lämnat in en anmälan mot ST för och begärt att polisen ska utreda om ett brott begåtts då vi menar att flygbladet ST stod bakom kan tolkas som hets mot folkgrupp, vilket är ett brott som faller under allmänt åtal. Detta innebär att vem som helst som upptäcker olämpligt material på internet eller annan källa kan göra en utredningsbegäran om ärendet till polisen. I Finlands lagstiftning och i olika internationella avtal begränsas yttrandefriheten på ett sådant sätt att kränkning av andras grundläggande rättigheter eller människovärde inte tillåts i yttrandefrihetens namn. Hets mot folkgrupp är ett straffbart brott enligt bestämmelserna i strafflagen. Det är förbjudet att sprida grovt vilseledande och generaliserande påståenden om en viss folkgrupp. Sådana är till exempel påståenden enligt vilka en viss folkgrupp gör sig skyldig till eller har gjort sig skyldig till brott. Enskilda personer kan göra sig skyldiga till brott, men detta kan inte generaliseras till att gälla en hel folkgrupp.

Det stämmer inte att Stephan T inte fått bli medlem i föreningen Ålands feministparaply, han har aldrig ansökt om det. Däremot kunde inte hans svar inför valet tolkas som feministiska då föreningen frågade alla politiker som ställde upp i lagtinget om de var feminister och därför kunde han inte marknadsföras som en kandidat som var feminist.

Det är bra om ST och andra män problematiserar och diskuterar det våld som män utsätter både kvinnor och män för. Det är bra om fler män engagerar sig i frågor kring sexuella kränkningar och våldtäkter, men att skylla på vissa grupper av män är inte en lösning och vi har en diskrimineringslagstiftning och den gäller alla, även ST.

Jag har fått en fråga om källor för min fakta i min replik där jag hänvisat till BRÅ, Brottsförebyggande rådet en svensk myndighet. Det brukar räcka som säker källa.
En enkel och lättillgänglig sammanfattning finns här.
http://www.metro.se/nyheter/forskare-overgreppsfokus-hamnar-fel/Hdzpga!@p@MYgwjcgYB6YnscWvkdQ/

Vill man fördjupa sig finns underlag här:
http://bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2011-04-13-mans-vald-mot-kvinnor-och-man.html
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Övriga%20rapporter/Lagesbild%20over%20sexuella%20ofredanden.pdf
http://bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html
http://www.brottsrummet.se/sv/sexualbrott




5 kommentarer:

stephan sa...

Kan du länka till BRÅs undersökning? Mvh Stephan

stephan sa...

"Totalt cirka 3300 anmälningar, där är inte ungdomar med utländsk bakgrund överrepresenterade, " I vilken rapport finns stöd för detta? I polisens rapport nr 3 i din lista framkommer ATT utlänningar är överrepresenterade. mvh Stephan

Mia Hanström sa...

Du plockar ut företeelser och statiskt lösryckt för att legitimera att utländska män är farligare än andra. Jag menar att vi måste se på hela bilden. Polisens kartläggning visar att flyktingungdomar var överrepresenterade dels vid de 40 festivalövergreppen men också vid de 123 anmälningarna som gjorts om sexuella ofredanden på badhus. När det gällde övriga anmälningskategorier ser man inga sådana mönster. Om man sen tittar på helheten av undersökningar är det intressanta att anmälningarna om sexuella ofredanden kopplade till skolmiljö, övergrepp som skett på en gata, väg, eller park samt på privat/avskild plats var betydlig vanligare än festival anmälningarna. I de här kategorierna är inte utländsk bakgrund överrepresenterat.
Jag håller med professor Carl Göran Svedin som menar "att vi gör det alldeles för enkelt för oss genom att bara fokusera på de övergrepp som sticker ut. Det är vardagsbeteendet vi ska fokusera på, inte festivalbeteendet.” citatet från http://www.metro.se/nyheter/forskare-overgreppsfokus-hamnar-fel/Hdzpga!@p@MYgwjcgYB6YnscWvkdQ/
Han och hans kollegors studier kring sexuell utsatthet bland 18-åringar genomförda (2004, 2009, 2014) visar heller inte någon överrepresentation av utländska ungdomar.
Jag menar att vi inte kommer åt problemet med övergrepp genom att peka ut vissa grupper av män.

stephan sa...

I debatter fokuserar man oftast på saker som man är oense om. Så är det. Våldtäkter har tyvärr alltid funnits. Orsakerna kan man diskutera. Vi är överens om att varje våldtäkt är en för mycket. Liksom varje mord är ett för mycket.
Men sedan är ju frågan om vissa grupper är mer eller mindre representerade. Det är en annan frågeställning. Det är ju främst DEN jag angripit. Och numera då i vissa typer av ofredanden. Vilket ju även var en av huvudpoängerna, som jag såg det, i din första insändare.
Din replik är lite svårtolkad. Då ser jag att det är bättre för allmänheten att vi reder ut texten på tumanhand först, så att du sen inte behöver skriva en insändare om att jag missförstått din replik.
I din näststista mening ovan, så framkommer det att det inte finns någon överrrepresentation när det gäller utländska ungdomar bland de som BLIVIT UTSATTA. Men det har ju ingen heller påstått, så det är ju nästan missvisande.
MEN du svarade inte på min förra fråga. Var man i BRÅs utredningar finner stöd för det påståendet. Hur är det där. Gäller det ANMÄLARNA/ dvs de som blivit utsatta för brott, eller förövarna? Det är väldigt viktigt att veta.

Mia Hanström sa...

Vi är helt eniga om att alla våldtäkter och sexuellt ofredande är oacceptabelt. Det är det jag att vi ska fokusera på oberoende av vem förövaren är. I min text har det huvudsakligen handlat om förövarna som ju är problemet och jag har försökt att synliggöra att de generellt sett inte finns en överrepresentation av ungdomar med utländsk bakgrund bland de ungdomar som anmälts för brotten.
Statistiken som jag lyft fram har både jag och flera journalister tolkat på samma sätt och källor som polisen och BRÅ måste ses som trovärdiga.
Som jag ser det finns inget värde i att lägga tid och energi på att i media eller här på bloggen ifrågasätta tolkningar av statistiken eller formuleringar. Det är ett vanligt sätt bland rasister/smygrasister att argumentera. Jag tycker att du ska akta dig för det, om du inte vill tillhöra den gruppen. Läs gärna journalisten Dick Sundevalls krönika där han synliggör hur man kan använda lösryckt statistik för att legitimera olika företeelser i samhället: https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/46921-rasisterna-krop-fram-ur-sina-halor/

Jag håller med dig om att debatten om detaljer inte är ett mediaintresse. Jag valde att skriva en insändare om ett ämne som vi båda är eniga om är viktigt, du valde sen att peka ut mig och attackera mig och argumentera, utan källor och relevant statistik, jag svarade utan kräva dig på fakta.
Med detta inlägg och vår debatt hoppas jag att du förstår mitt resonemang och jag har inte för avsikt lägga mer tid och energi på detta nu. Vill du fortsätta att attackera mig kan jag inte göra något åt det.