måndag 4 juli 2016

Just nu debatteras våldtäkter och sexuella kränkningar

Skickade just iväg en insändare med följande innehåll:

Just nu debatteras våldtäkter och sexuella kränkningar på festivaler, men man ska komma ihåg att det fortfarande är få sådana brott som sker ute i offentligheten. De flesta sker hemma hos folk i vardag och på fester och oftast av någon som offret känner. 

Men det engagemang som våldtäkterna på festivaler väcker kan hjälpa till att förändra, för vi behöver en förändring nu genast! Vi behöver få igång en diskussion och ifrågasättande av de destruktiva delarna av maskulinitetsnormerna. För enligt statistiken är 97% i Sverige (100% på Åland) av alla förövare i sexualbrott är män och jag vet ...inte alla män är förövare. Men av de sexuella övergrepp som sker är 97% av förövarna män och 95% av offren kvinnor. I den maskulinitetsnorm eller machokultur som gäller idag finnas utöver sexuella kränkningar av kvinnor, självmord, ensamhet, våldsamhet och självmedicinering genom droger. 

* Jag hoppas på ett engagemang bland män, som inte handlar om att ta avstånd från "dom där männen" utan ett djupare engagemang som leder vidare. 
* Jag hoppas att män initierar samtal om normer, grupptryck, sex, närhet, kärlek, respekt och ömsesidighet. Det kan vara i vänskapsgrupper, i fikarummet på jobbet och vid andra träffar. 
* Jag hoppas att killar och män agerar direkt då de ser minsta kränkning och inte spelar med, skrattar, är tysta eller bara skäms. 
* Jag hoppas att polisen och media uppmanar män och killar att hålla koll på sina vänner och andra män de träffar, inte fråga tjejer om de är rädda eller uppmana dem att vara försiktiga. 
* Jag hoppas att efter händelser så kommer media att prata med killar om varför de tror att t ex våldtäkter händer och hur de tror att de kan stoppas. Inte fråga tjejer om de nu är rädda. 
* Jag hoppas att många män i höst ställer upp och utbildar sig till killgruppledare så att vi får igång många sådana grupper.
* Jag hoppas att många män väljer att engagera sig tillsammans t ex i Ålands Feministparaply.

Kvinnor och tjejer har jobbat länge för att förändra de könsnormer som drabbar dem, det är inte klart, det finns mycket kvar att jobba med, men ska det bli bra för oss alla så krävs nu att män engagerar sig. 

Ha en fin sommar och ta hand om varandra!
Mia Hanström
konsult i ungdoms- och jämställdhetsarbete

6 kommentarer:

Sonny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jabbah sa...

" I den maskulinitetsnorm eller machokultur" Du menar väl att män alltid sätts som gärningsmän, oavsett om det är bevisat att mannen har gjort något, den maskulinitetsnormen håller på till att försvinna, eftersom det lärs redan i våra skolor att män är "inte fungerande" kvinnor, och måste få bort så mycket maskulinitet som möjligt för att "Vi måste lära män att inte våldta, inte lära kvinnor att ta ex självförsvarskurser, ta ansvar för sig själv etc etc". Samtidigt "Machokulturen" har aldrig varit om att våldta, finns inga bevis till det. Machokulturen ses mest som en alfa- tävling, där män har en omedveten snoppmäteritävling, varav det i sig är inte farlig, men om man anser att det är en del av maskulinitet och dylikt, kan man se det som att man inte beter sig som en kvinna. Detta kukmäteri har varit i princip drivkraften till vår civilisation, därav allt inte har varit det bästa, men vi har förbättrat oss som ett samhälle. Drivkraften tog oss till luften, till rymden och månen och till andra planeter. Det är en drivkraft ni Feminister ser som det värsta och försöker tvätta bort tävlingsandan ur män.
" i Sverige " du förstår att eftersom i sverge finns det en hypermaskulin kulturkrock, så är det omöjligt att veta om det är vår västerländska sk Maskulina kultur som är problemet.

Jag skriver detta med ett kritiskt öga mot feminismens syn på män.
Istället ser jag problemet som, män inte får en bra bild på en tydlig maskulinitet och fyller i tomrummena redan i tidig ålder, genom iakta andra män. Problemet här är att vi har en hel generation som inte är fungerande män, GenX och Boomers, där skillsmässa, ensamstående föräldrar och dylikt har haft en negativ effekt på män, eftersom kvinnor får oftast barnen i skillsmässan. Detta i sin leder till en omedvetenhet om maskulinitet och man tar de kännslor som man har från början, ilska, hat och våld till en drivkraft. Till vissa är det inte ett direkt problem men traumatiska händelser i tidig ålder kan, med mobbning, uteslutande och ensamhet, leda till en, vad ni feminister kallar för giftig maskulinitet, dvs. En man som är helt enkelt inte mera med i verkligheten.

Jag hoppas att du inte raderar mitt inlägg, bara på grund av att jag inte håller med dig och hoppas det öppnar en diskussion bland dina andra läsare.

-Stolt över att vara man

Mia Hanström sa...

Sonny Sjöberg, artikeln om de finska festivalerna får i alla fall mig att fundera på anmälningsklimat och synens på sexuella kränkningar kanske är det så som när jag växte upp "att killar tafsar eller att man blir våldtagen på en fest de är inget man anmäler, man får som tjej skylla sig själv att man var för full, hade fel kläder, var ensam eller var på fel plats". I Finland finns vad jag vet ingen större debatt eller aktiva kampanjer inom polisen eller bland andra grupper kring detta, vilket är en förutsättning för att folk ska börja anmäla och agera vilket är det jag är ute efter med mitt blogg inlägg.

ahven, det du hävdar att feminister står för stämmer inte med det jag och andra feminister står för. Din bild av vad som är viktigt med maskulinitet stämmer heller inte med den bild jag får att moderna mäns syn på vad som är viktigt i livet.

Jabbah sa...

"Din bild av vad som är viktigt med maskulinitet stämmer heller inte"
Jag är man och min bild av maskulinitet är fel? Att en feminist säger vad min åsikt av maskulinitet skall vara är ju rätt fel. Att ha spenderat tid både i ungdomsgrupper för män, militär och arbetsplatser med majoriteten män. Och jag har fel med vad maskulinitet är? Enligt dig låter det som att män i dagens samhälle är på något sätt fel och man skall skämmas över att vara man.

Mia Hanström sa...

Jabbas Det finns absolut flera bilder av manlighet, men de jag har lyft på är det som blir destruktivt för en hel del män och kvinnor och liksom du tycker jag att män behöver diskutera det (liksom kvinnor behöver diskutera kring de delar där kvinnor far illa eller där kvinnor är med och upprätthåller destruktiva mönster). Jag vet inte varför du tror att jag menar att man ska skämmas, jag tycker varken män eller kvinnor ska skämmas men vi behöver alla ta ansvar för de som inte fungerar bra.

Jabbah sa...

"som blir destruktivt för en hel del män" Jag håller exakt med här. Detta kan låta olämpligt, men särskillt i den muslimska kulturen blir män värderade bättre och kvinnor nedsatta som i sin del leder till kraftig skillnad i våra kulturer. Jag stirrar inte blindt på statistik om våldtäkter och det är en ytterst oroande faktor att vårt grannland har den högsta våldtäcktsprocenten i europa.(http://www.bra.se/bra/bra-in-english/home/crime-and-statistics/rape-and-sex-offences.html). Dessutom, som jag uppfattat det, lär vi inte vår yngre generation med att ta ansvar för sina egna beslut, särskillt de som är myndiga och sätter sig i situationer där det kan ske våld och olyckor, särskillt situationer med alkohol och droger.


Jag håller exakt med att vi måste diskutera saker, men som män och kunna fundera ut varför vi som män gör på visst sätt och nej, vad jag föreslår att vi inte bryter ned könsroller, på grund av att de existerar av en orsak, som oftast är biologisk, men istället försöka visa fin förebild genom våra egna handlingar och hur vi(som kommer/har/haft) uppfostrar vår nästa generation.
Jag tycker endå att särskillt pojkar i ung ålder som inte har en positiv manlig bild borde vara mera inkluderade i grupper som gör sk. "pojksaker".
Jag som sagt är skeptisk till feminism, och förhåller mig egaliatarian, i vilket jag i min åsikt har ett mera opartiskt namn och ideologi.