fredag 16 september 2011

Romer en diskriminerad grupp

På Tema likabehandling läser jag att svenska regeringen satsar 46 miljoner under fyra år för att bryta romers utanförskap. Motiveringen är de man kallar välfärdsgapet till majoritetsbefolkninen.
De senast åren har vi i Europa sett hur romer diskrimineras och trakasseras de blir blir deporterade och får sina hem rivna. Även i här möter romer diskriminering och fördomar. I Sverige har man nu ambitioner att inleda ett brett arbete för att bryta romers utanförskap.
I Europa finns ca 10 miljoner romer.

Den svenska dlegationen för romska frågor presenterar en strategi som ska säkerställa romernas mänskliga rättigheter i Sverige. Strategin har tre övergripande mål;
  • att stänga välfärdsgapet mellan romer och andra grupper,
  • att häva romers maktunderläge,
  • att reparera romers tillit till majoritetssamhället och överbrygga förtroendeklyftan.

På ABF-Åland har vi letat bidrag för att hitta vägar att stödja romer på Åland, vi tror att folkbildningsvägen är en viktig pusselbit. Vi har flera idéer men har ännu inte hittat vägar och medel för att förverkliga dem. Ska med intresse följa arbete i Sverige och se om vi kan komma vidare.

2 kommentarer:

Simon Holmström sa...

Det är otroligt konstigt att människor fortsättningsvis ska ha den uppfattningen om speciella grupper i samhället.

Romerna är kringvandrande folk, och det intressanta är ju att de i stor mån håller kvar sin kultur. Detta upprör ju folk.

När jag arbetade på Amnesty i somras såg jag ofta en romsk man spela dragspel och håva in pengar. Till min stora besvikelse såg jag honom sedan gå till Alko. Det skar i mina ögon, verkligen. För det är inte bara jag som ser sånt här. Och när man gör det börjar man ju skapa fördomar om folk. Att dra kammen över hela gruppen är enkelt men djupt skadligt på samhällskroppen.

Så försök verkligen bryta ner dessa gängse uppfattningar! Lycka till!

Anonym sa...

Just den manen känner jag ,har ett mycket tragiskt liv bakom sig .så jag förstår varför han söker tröst på alko.för att orka en dag till.
Men han är ingen norm. utan får de bara jobba på och bo drägligt så försvinner det flesta in i vårt samhälle.andra åker vidare för att hitta en bättre chans någon annan stans.precis som vi gjort i Amerika eller gör i Sverige fortfarande.