lördag 3 juli 2010

Förbjud Offroad körning i naturen!

I Finland och Sverige finns det tydligen lagar som förbjuder offroadkörning (om de nu heter så) vilket gör att Åland är intressant för dom som gillar det. Enligt rykten på byn hörde jag att Kumlinge blivit en destination för sådan verksamhet. De var det tydligen ett gäng från Finland som var på Kumlinge och grävde ned sig i leran i våras när lag letade på nätet fann jag bilder från både 2007 och 2009. Det får de ju göra när det är lagligt och har tillstånd av markägaren. Men djuren har ungar och naturen blir förstörd vilket upprör mig och det är ju ingen slump att det är förbjudet i närområdena. Jag tycker att också bör förbjuda denna aktivitet Åland ska inte vara en frizon för dylik verksamhet och de stämmer dessutom dåligt med Ålands försök att nisch sig om miljövänligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Okej, om du tänker börja driva fram någon form av lagförslag mot offroadkörning tycker jag att du kan låta det vara.
Det här är en aktivitet som många tycker att är kul och då anser jag att folk såklart ska få göra det, under de förutsättningar att de har markägarnas tillåtelse.
Människor som lägger sig i saker som de inte fördjupat sig i tillräckligt och har förståelse för andra människors synvinklar har jag svårt för.
"Körning" i många olika former är trotts allt många människors intresse och i väntan på en motorring på Åland tycker jag att det är okej att de får köra av sig i naturen. Men de som kör måste såklart ha tillräckligt med vett att de nu inte uppför sej hur som helst...

Mia Hanström sa...

Vet du hur de ser ut när de kört marken är helt förstörd och på våren har djuren ungar, frågan är var gränsen går för människors frihet att få göra det dom tycker är kul. Jag tycker att det är vansinnigt att folk ska skeppa sina jeepar hit för att köra sönder naturen även om det tycker att det är kul att köra i gupp, gropar och lera.

Henrik Hagström sa...

Naturen ser med det samma lite ful ut men mår bara bra av att kultiveras lite. Området o Kumlinge är litet och besöks en gång i året högst. Det finns ett område i Sund som det körs betydligt mycket mera på. Men vi har strikta regler för hur man får köra. Man måste hålla sig till de redan körda spåren. Man får inte köra ner träd eller plantor. Behöver man whinsha fram bilen måste et mjukt brett band användas runt räden för att inte skada dom.
Går du på ett hygge där skogsmaskinerna kört så ser det för hemst ut men efter en hel dag med några offroadbilar så syns det bara lite här och där. Och efter några veckor syns det knapt alls. Och visst får man köra både i finland och sverige men det är lite knepigare att få tillstånden där.

Ska offroadkörning som handlar om några bilar per år förbjudas så då ska nog all fritidsbåtar med motor förbjudas med de förstör mycket mera bara det att det inte synns lika tydligt.

Jag skulle ha förståelse om det handlade om tusentals bilar per år men vi som bjuder hit svenska eller finska klubbar har ofta en begränsnin på hur många som får komma. Och i Kumlinge har det också varit krav att de ska bo i hyrda stugor.

Naturen mår bra av att kultiveras för att jorden ska förbättras. Förr fanns det vildsvin som skötte det men de är nu borta från Åland.

Mia Hanström sa...

Tack för din kommentar, visst finns det värre saker än offroadkörning som man kan tycka att man ska stoppa och jag förstår att man som du kan ha det som ett intresse. Jag tycker dock inte att offroadkörningen hör hemma på Åland oavsett om det är sällan eller ofta och det legitimeras inte av att en företagare får några extra nätter även om jag tycker att vi behöver fler turister under lågsäsong. Så i den här frågan är vi nog inte ense. Läste dock lite på din blogg och i alkoholfrågan har vi mycket gemensamt:)