måndag 18 februari 2008

Att vara sjuk

Har nu varit sjukskriven sen före jul. Det är svårt på många sätt. Det är jobbigt att ha en diffus problematik, det är svårt att vara egenföretagare och sjukskriven, man kan ju inte släppa allt, man måste ju se till att fakturor betals och att förfrågningar får svar, men ändå inte jobba. Man får ju vara glad att företaget inte går i konkurs utan har små omkostnader och klarar av att det inte kommer in några pengar under en längre period. Annars skulle man ju inte ha något jobb att gå tillbaks till. Tur är väl också att man lever i en familjekonstallation där två står för inkomsterna, då ju mina minskat.

Tyvärr kan jag bara konstatera att kunskapen är väldigt liten om C4 bristen i komplementsystemet som är de problem som identifierats att jag har. Tråkigt är att läkarna jag träffat säger att man idag kan identifiera problemet och att man kan se att just diffus och oregelbunden värk som flyttar runt ses hos sånna som har C4 brist, men man har inget recept på vad man ska göra åt saken. Leva så hälsosamt som möjligt!!!

Jag har nu fått kontakt med två personer på Åland som har samma problematik och ingen av oss har fått/hittat någon bra väg att förhålla oss till problemen.
Jag har från och till i drygt två år varit sjukskriven när orken inte räckt till. Värken drar energi men också att jag rätt tidigt på morgonen känner behov av att gå upp och röra mig vilket gör att nätterna blir för korta. Sova har jag däremot inget problem med. Nu när jag är sjukskriven kan jag ju sova några timmar mitt på dagen, men det tycks ändå inte räcka för att få orken tillbaka.

Jag har prövat lite olika medicineringar, gått i terapi och till smärtläkare men inget av de har förändrat situationen, tyvärr. framtiden är oviss, men jag räknar med att börja jobba när sjukskrivningen är slut för den här gången i slutet av månaden. Samtidigt hoppas jag på att forskningen ger kunskap om hur man ska göra för att bli frisk.

3 kommentarer:

Lina Gardelid sa...

Hej!
Har funderat lite hur det fungerar att vara sjukskriven och ha eget företag... som du skriver.. man måste ju hålla det rullande samtidigt... Men hur mycket är egentligen ok att jobba?
Har problem med min rygg som ger mig mycket värk/huvudvärk/trötthet vissa dagar... känner också att jag är på gränsen till att jobba slut på mig själv och funderar på ett sätt att förebygga detta innan det är för sent...

Mia Hanström sa...

Formellt sett får man ju inte jobba alls. Sen är ju frågan om det är ok att göra sådant som man inte tar betalt för t ex betala räkningar och svara på akuta förfrågningar! Men sen finns det ytterligare en aspekt varför kan man inte när det passar sjukdomens art var sjukskriven på deltid!!!! Har förstått att systemet är något bättre i Sverige än i Finland men…
Det är bara att konstatera att systemen är för oflexibla och inte sätter människan i centrum och sen får man försöka göra det bästa av saken.

Karola sa...

Hej! Fick tips av smärtläkaren att det finns en C4-blog. Har själv inte tidigare lyckats hittat någon annan på Åland med samma diagnos. Har själv haft problem med sjukdomen i 7 års tid, och det har varit en ensam vandring. Insjuknade när jag var 38 år. Försökte efter 1 års sjukskrivning börja arbeta halvtid, vilket jag orkade med i några månader. Har efter det prövat med arbetsträning m.m. För några år sedan blev jag sjukpensionär. Har försökt med motion, hälsosam mat, TENS, akupunktur, mediciner m.m. men inget har hittills gett någon bestående nytta. Tröttheten, värken o. sömnproblemen är tunga att leva med. Dessutom blir ekonomin lidande. Vill leva i 40 år till så jag hoppas att det snart kommer hjälp till oss... Varma hälsningar!