måndag 29 april 2013

Ordförande för Ålands hälso- och sjukvård

Idag utnämns jag till ÅHS ordförande, det blir ett spännande och utmanande uppdrag. All media här på Åland tryckte på och bad mig uttala mig redan i fredags efter att partiet hade givit mig sin välsignelse, det var en ny upplevelse. Att stå på sig och kräva respekt för att dom måste vänta till beslut är taget trots deras vädjanden kändes inte helt lätt för en som vill vara tillmötesgående.
Jag  kommer till en styrelse som är respektfull och framåtsyftande och en delvis ny rekryterad ledning som är välmeriterad och verkar väldigt engagerad. Så det bådar gott för möjligheten att göra ett bra jobb där fokus blir att stärka och utveckla hälso- och sjukvården för alla åläningar.
Kollade upp min CV och konstaterade att även om jag tillhör gruppen som har mer informella meriter än formella så är listan lång på just sådant jag tror är viktigt för ett ordförande uppdrag. Någon har frågat mig om min ekonomiska meriter och det är inte minst starkaste sida, men jag har haft personal och budget ansvar i olika sammanhang sedan jag var just över 20 år. Har drivit eget företag i över 20 år, drivit utvecklingsprojekt och ansvarat för kommunalverksamhet, jag listan kan göras lång. Dessutom har jag ju min privata ekonomiska coach i min syster som är auktoriserade revisor, vilket jag är mycket glad för. Utöver det är det en förmån att ta politiska uppdrag för de socialdemokratiska partiet, man är aldrig ensam det finns alltid olika personer med olika erfarenheter och kompetenser att bolla frågor och svårigheter med om man vill, något som partiet ständigt utvecklar.

Inga kommentarer: