fredag 4 november 2011

De finns alltid risk för ängslig jakt på flyktiga väljargrupper


I Dagens Arena som jag följer, där man varje dag gratis kan läsa en ledare med vänsterperspektiv, hittade jag idag en artikel om forskning som är gjord på svenska partier. Intressant och även om det inte går att överföra på de partier vi har på Åland, så ger de en hel del tänkvärda funderingar kring vår partier och våra politikers sätt att driva politik.
Forskaren Svend Dahl är i sin analys skeptiskt inställd till den utveckling han beskriver.
"Vi får en politisk debatt präglad av en ängslig jakt på samma väljargrupper. Det blir extremt kortsiktigt och en politik inriktad på förvaltande, som framför allt vänder sig till de känsligare väljargrupperna
." "Vi riskerar att få ett samhälle där partier, snarare än att formulera sin politik kring idéer som diskuteras i partierna, lyssnar på de som kan leverera färdiga förslag."
Vi har ju inte som i Sverige en stark rörelsetradition med folkbildning och idédiskussioner i partierna. Ja, hela vårt partiväsen är förhållandevis nytt på Åland.
Här gäller det att vi som är engagerade i politik ständigt jobbar med idédiskussioner och rörelsefrågor. Något som jag tycker att vi inom Ålands socialdemokrater ständigt jobbar med och utvecklar. Men det gäller att fortsätta och inte falla i fällan att tappa bort sig i strategi och enkla populistiska åtgärder. Här tycker jag att frågan om tandvårdsreformen bottnar i en ideologisk rättvisetanke och när andra påstår att det är en populistisk åtgärd blir jag lätt upprörd. För det anser inte jag, läs Karins blogginlägg om rätten för alla till tandvård. För mig som har en god ekonomi är regelbunden tandvård inte ett problem, men många jag känner får helt enkelt välja mellan det och andra vardags kostnader och då faller kontroller och omfattande reparationer bort även om man vet att det behövs. Det är orättvist.

Inga kommentarer: