måndag 7 november 2011

Tjej- och killgrupper på export!



Jätte fin artikel idag i Nyan om tjejgrupps konceptets spridning. Några små felaktigheter men det hör ju till. Jag har haft flera personer som de senaste 10 åren tagit kontakt och haft frågor om det är ok att översätta mitt svenska material eller om metoden i stort.
Röda Korsets ungdomsförbund i Sverige som arbetar med tjejgrupper på både nationell och internationellt plan har haft flera kvinnor som använt metoden i Afrika, minns själv inte längre vilka länder dom jag mailat med verkat i, men bland annat i Liberia och Malawi har jag läst att det nu finns grupper. I Palestinska flyktingläger och nu senast hade jag ett gäng som var på väg till Indien. Utöver det har vi ju arbetet med tjejgrupper här hemma på Åland och de framgångsrika arbetet som gjorts genom Ålands Fredsinstitut, Nendre och Missing Person i Litauen och nu mera i med Martha i Lettland. I nästa vecka ska jag fara till Estland på Tool Faire 2011 och presentera metoden. Dit kommer det 100 ungdomsarbetar från Eus alla länder och presenterar metoder av alla slag. Numera inkluderar vi också killgruppsmetoden.
Det är fantastiskt roligt att vara en del i en export succé.

1 kommentar:

Carola sa...

Hej,
Ja vem hade gissat detta när du drog den första tjejgruppen i Kumlinge där Marie var med! Tjejgruppsmedverkan har satt positiva spår hos henne i alla fall.

Häftigt med den här repsonsen!!

//Carola