torsdag 24 februari 2011

Anonyma mess och kommentarer gynnar inte utveckling och demokrati!

På Facebook har en diskussion förts efter att Katrin Sjögren skrev ett inlägg: om att hon ägnat en timme åt att skriva svar på Ålandstidningens hemsida och att kommentarerna gör att man bli mörkrädd när man läser där.
Jag har själv funderar mycket på detta, jag är bloggare, Facebookare, Twittrar och insändarskribent och tror på öppenhet. Men jag undviker att läsa kommentarerna i lokaltidningarna och i hög grad messa spalterna. Jag blir bara sorgsen och trött, kommentarerna är i så hög grad destruktiva att jag vill lägga min tid på annat. Jag möter inte liknande attacker som de i lokaltidningarna i de andra medierna. Man undrar ju vad anonymiteten och lokaltidningarna i kombination väcker hos en del människor.
Att alla åsikter ska få komma fram är viktigt, men anonymt hat och pysande tror jag faktiskt inte gynnar någon, inte en de som uttrycker det. De kan däremot uppmuntra och elda under okunskap. mobbing och trakasserier. Hatet och pysandet tystar andra och leder inte till utveckling utan bara självgodhet och känslor av att ha rätt att ställa sig över andra utan att ta ansvar för de man säger och de problem som ventileras. Det verkar dessutom som att de är några få självutnämnda destruktiva gnällare som tar mycket plats och sätter tonen där.
De värsta är att jag tror att den sortens kommentarer inte gynnar debatt och demokrati utan tvärtom
riskerar att tysta folk.
Det är verkligen en svår balans, nog kan jag se att man i dessa brus kan fånga upp en del väsentligt. Men anonymitetens tyckande om hur andra borde göra vara och tänka, den tycker jag att vi borde begränsa.
Bara i undantagsfall borde anonymiteten tillåtas.


1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Du sätter fingret på den ömma punkten, ömma punkterna, Mia!
Det är väldigt destruktivt att läsa insändarmessen som anonyma kniveniryggenpersoner skriver och det är under all kritik. Jag tror att många funderar både en och två gånger på att ägna sig åt politik just för den här typen av "anfall och attacker" som får förekomma och som också förespråkas av många med att det är demokratiskt.
Sorgligt och absolut inte någon utveckling.
Jag undviker också att läsa allt det destruktiva, men ibland sticker ändå attityderna en i ögonen så man inte kan låta bli att läsa och att förfäras. Hur mår de personer som håller på med dylikt? Man kan undra!

Ha en fin helg!
Karin