måndag 5 april 2010

Varför partipolitisera skärgårdspolitik!


När jag startade facebokgruppen Skärgårdspolitik - med ett (s) perspektiv! och bjöd in folk fick jag ett långt intressant mail från en vän som tyckte det vara bra att jag engagerar mig i skärgårdsfrågor men undrade varför jag måste partipolitisera skärgårdspolitiken?
Vi har ett system för påverkan och beslut som bygger på partier, det tycker jag är bra. Då är det viktigt att engagera sig i dom. För mig är den ideologiska basen för val av parti viktig. Jag har svårt att tänka mig att vara med i ett parti som inte bottnar i en gemensam ideologisk grund. Därför är val av parti viktigt för mig. Ideologin behöver man gå tillbaks till när man tappar bort sig i sakfrågorna och man behöver bottna i den när man utformar politiken.
Facebookgruppen är till för att stärka och utveckla skärgårdspolitiken inom Socialdemokraterna, men även den som inte är Socialdemokrat eller uttalad sympatisör av Socialdemokraterna får gärna bidra i samtalen.
Jag anser att Socialdemokraterna på Åland, liksom andra partier behöver att skärgårdsbor och andra intresserade av denna minoritet, aktivt engagerar sig och bevakar skärgårdsbornas rättigheter och möjligheter, men också att politiken för denna grupp ständigt utvecklas, ja att idéer utvecklas och blir konkreta åtgärder och sakfrågor som kan drivas av partiet. Vi behöver också vara vaksamma och tillsammans göra konsekvensanalyser för hur generella åtgärder och beslut kommer att påverka skärgården.
Jag tror att partipolitik är bra, men det har sina baksidor. Jag tror att politik behöver bottna i en ideologisk bas. Sen vet vi att det i de små sammanhangen ofta är krass realpolitik som får styra och där kan i de flesta fall goda samförståndslösningar vara det bästa. Något jag hoppas att de flesta skärgårdsfrågor leder till istället för till partipolitiskt käbbel, men det handlar om att vi skärgårdsbor måste driva frågor tillsammans och definitivt inte som idag "hacka och vara avundsjuka på varandra". Detta parallellt med att vi utvecklar skärgårdspolitiken i de partier vi väljer att engagera oss i.
Alla partier får hitta sina sätt att utveckla sin politik och för skärgårdens del borde alla partier som idag sitter på makten fundera över. Vad är det som t ex gör att skärgården inte stärkt sina positioner när vi haft skärgårdsbor i lagtinget och Landskapsregeringen?
Jag har några funderingar kring det, bland annat tror jag att det är samma maktmekanismer som gör att kvinnor blir "gatekeeper" i politik och näringsliv som gör att skärgårdsborna totalt assimileras i landskapspolitiken. Men det finns fler orsaker som man säkert kunde få syn på om man gjorde en grundlig analys.

Inga kommentarer: