tisdag 26 augusti 2008

Skola

Livet går vidare. Idag har Arena en intressant ledare. Man hänvisar bland annat till Sveriges Radios intressanta programserie "Kris i skolan" som börjar på söndag. Äntligen blir det tydligt att den svenska skolministern Jan Björklund använt statistik i sina egna syften. Hoppas att den svenska skolan får en mer objektiv och schystare behandling. Åtminstone jag har irriterat mig mycket på Björklunds kaxiga fördömande av skolan. Den skola jag ser både i jobbet och privat har sina brister, men de skulle inte hjälpa med Björklunds lätta "hårdare tag, mer betyg strategier". En styrka är t ex de jag ser med tre döttrar och en kusin på gymnasiet i Sverige, är ständig utveckling och försök att stödja eleverna att tycka kunskap är roligt, intressant och berikande, att det inte går att skilja på teori och praktik. Det är långt ifrån den "pluggskola" och uppdelning som jag upplever t ex Åländskt gymnasialstadium på flera sätt representerar. Hoppas programserien ger lite "spillöver" till den åländska skoldebatten.

1 kommentar:

Sara L Strandberg sa...

hej Mia, ville bara berätta att jag har lagt en länk till din blogg från min nyskapade.. http://sarasidan.blogspot.com
Hälsningar Sara