söndag 22 september 2019

Jämställdhet ett frihetsprojekt

För mig är jämställdhet ett frihetsprojekt; frihet från stereotypa föreställningar kring kön. Frihet från föreställningar om vad som ska intressera oss, hur vi ska se ut och hur vi ska vara. Ojämställdheten skördar offer på många plan och det finns idag starka krafter som arbetar för att det ojämställda systemet ska fortgå, t ex med teser som att familjen ska vara den traditionella mamma, pappa, barn, att kvinnor ska vara kvinnor och män ska vara män. 
Dagens kulturella idé om maskuliniteten och femininitet kopplat till biologi är långt ifrån något neutralt utan en kulturella föreställning och något som förändrats över tid. 
Varför ska vi fortsätta leva efter två huvudspår som begränsar när vi genom att skapa ett jämställt samhälle kan ge oss själva och våra barn 1000 möjligheter att vara människa. Men helt klart så upplever en del detta som hotfullt. Varför kan man fråga sig. Kanske för att vissa privilegier hotas. Detta både ett medvetet och ett omedvetet plan men kanske mer ofta för att man upplever att förändring i sig är något otryggt.
Det finns många problem i samhället som hänger ihop med ojämställdhet. Våld och hot om våld och sexuella trakasserier behöver fortsättningsvis uppmärksammas och motarbetas och ges mer resurser, starkare verktyg och åtgärder. Ett annat område är unga tjejers ökande stress och psykiska ohälsa parallellt med killars sämre skolresultat i både grundskolan och gymnasiet. Det finns idag forskning och statistik som tydligt visar att tjejer både klarar skolan och problemlösning bättre än killar, men att det inte verkar minska deras stress och känslor av otillräcklighet. Besvär som påverkar deras hälsa och som kommer att bli mycket kostsamt för samhället. Killars dålig skolresultat blir även det både ett enskilt problem och ett problem för samhället i stort med t ex utanförskap och våld.
Jag menar att vi måste stärka skolan, men också använda oss av fritiden på ett professionellt sätt. Vi kan idag på lilla, rika Åland bygga ett system där ALLA unga får de stöd och främjande aktiviteter som de behöver för att både lära och må bra. Det vill jag arbeta för. Jag menar att vi måste skapa "genusmedvetena lärandemiljöer” som tar vara på allas olika möjligheter och talanger. Där det finns resurser att stödja där det pga av olika förutsättningar (t ex socialbakgrund, språk eller funktionsnedsättning) behövs.
På ett jämställt Åland kan alla barn och unga få goda förutsättningar att bli engagerade medborgare som vill bidra tills samhällsbygget och trivs med sig själva och livet.

Inga kommentarer: