söndag 15 september 2019


Jag menar att skärgården och vi som bor här på många sätt är i en utsatt position trots det hör jag att många runt om mig har en föraktfull inställning till socialdemokraterna. För mig är det märkligt. Ett parti som med sina grundvärderingar starkt bidragit till att bygga den nordiska välfärdsmodellen som jag tror inte någon vill mista, utan snarare modernisera och förbättra på olika sätt. Ett parti som stått och står på de utsattas sida. Jag har valt Socialdemokraterna som mitt parti för just grundvärderingarna; jämlikhet och solidaritet.
Jag menar att skärgården behöver en aktiv och engagerad politiker som är bra på att samarbete och vågar ta strid i viktiga frågor.
Efter mina senaste besök i Kökar och Sottunga blev jag än mer övertygad om att det behövs någon som känner, förstår och delar regionens verklighet. Det allvarligaste hotet för skärgården är miljöproblemen, efter det  befolkningsstrukturen.
Några konkreta saker jag kommer att driva:
* Stärkt och ökat miljöarbete, speciellt fokus på Östersjön.
* Kommunstrukturreformen måste garantera att servicen blir kvar på öarna. Målet med reformen är höjd kompetens och ökat samarbete. Något som blir möjligt genom digitala och flexibla lösningar.
* Alla lagar, reformer, åtgärder och insatser som planeras att göras inom landskapet måste konsekvensbedömas utifrån hur de faller ut i skärgården.
* Gör Ålandstrafiken till ett landskapsägt bolag som är stationerat i skärgården. Fokus för bolaget ska vara service och ändamålsenlighet för skärgårdsbor, sommargäster och turister.
* Snabbrutt (persontransporter) byggs ut som ett parallellt resesätt för hela skärgården.
* Stärkt kollektivtrafik på hela Åland med flexibla för lösningar transporter (taxi, kollektivtrafik och färdtjänst).
* Jag ser också hur oerhört viktigt trafiken till Galtby respektive Osnäs.
* En skärgårdsplats i ÅHS styrelse.
* Ett skärgårdens hus/mötesplats i Mariehamn. Huset ska ha några lägenheter för studerande ungdomar, övernattning för skärgårdsbor som behöver, kontorsplats för SKUNK och Företagsamskärgård och mötesrum. Genom en sådan lösning är jag övertygad om att vi skulle kunna skapa en tryggmötesplats för våra unga studerande (både de som bor där och de som har eget boende) och ha en plats som kan vara utgångspunkt för möten både IRL och digitalt.

Inga kommentarer: