måndag 16 januari 2017

Framtidens resande och idag

Skrev idag ett kort brev till infrastrukturministern och näringsministern, hoppas att de uppskattade det och förstår allvaret:

"Vill bara säga att jag tycker att det är helt hopplöst att man inte 15/1 kan göra sina bokningar för februari hos Ålandstrafiken, både som privatperson och företagare kräver ju livet framförhållning. Det borde vara förutsättningarna att driva verksamhet och bo i skärgården som styr när tidtabellen slås fast inte budgeten.

Utöver det borde så stora förändringar som gjorts med höjningar av avgifter både konsekvensbedömas och aviseras långt i förväg så att de vid behov går att kompensera t ex för de ekonomiskt svagaste grupperna som t ex kvinnor med låg pension, medborgare som byggt upp Åland och nu måste spara än mer än vad de redan gjort."

Det är självvalt att bo i skärgården och jag tar det tunga resandet även om jag drömmer om att vi ska få snabba persontransporter, vilket jag ser som en förutsättning för att vi ska få ung människor att flytta hit eller vilja bo kvar. Bland annat den urbaniseringsnorm som är så stark gör att vi behöver kunna transportera oss snabbt, helst som i Harry Porter med teleportering som mina barn sagt är en förutsättning för att de ska bo här. 
Snabba persontransporter är helt möjlig idag enligt expertisen finns det till och med isgående båtar som skulle fungera i vår skärgård. Den starka manliga normen "inte utan min bil" som härskar i skärgården (jag gillar också att ta med min bil) gör dock att de är svårt att tänka nya resmönster, men jag tror att det är ett måste. De går när tunnelbanan byggdes i mitten av 1800 talet i London sa man att ingen kommer att vilja gå ned i under jorden och resa, men ingen ångrar väl den modiga och kostsamma satsningen idag. Flera av skärgårdskommunerna satsar nu på tomter för hel- och deltidsboende men parallellt med det måste regeringen starta projektet "trafik med snabba persontransporter", sen kan man successivt dra ned på de dyra färjorna med biltransporterna till ett minimum med kanske två turer per dag. Men att minska turer innan man byggt upp en ny infrastruktur för resandet vore förödande.

Inga kommentarer: