lördag 16 januari 2016

Efter valet i Kumlinge

Igår hade vi första fullmäktigemötet efter valet. Det har föregåtts av 3 sonderande möten innan, där samtliga som ställde upp i valet varit inbjudna till diskussion om platser och positioner med målet att få fram ett förslag som alla ställer sig bakom. 

En demokratisk idé men som visade sig bli svår på många sätt, då det alltid finns informella maktstrukturer och koalitioner och enskilda maktambitioner. Alla måste ta ställning enskilt och risken för att vissas åsikter väger tyngre och att enskilda upplever en utsatthet blir stor då de inte blir en förhandling mellan parter. Nu visar det sig att man förmodligen kunnat använt sig av proportionella val, trots att vi bara hade en lista, alltså kunde man delat sig i grupper efter att valresultatet var känt, möjligen kunde det ha lett till en annan form av  beredande arbete och kunde kanske varit bra för att få ett bättre arbetsklimat, nu gissar jag att de var fler än jag som upplevde det personligen väldigt utsatt och jobbigt.

För mig ledde det beredande arbetet till att jag kände mig bakbunden av den gemensamma arbetet och därför inte på fullmäktige kunde agera och synliggöra att jag antingen ville vara ordförande i styrelsen eller fullmäktige och att jag ställde mig tveksam till att vissa fick flera poster, samt att en ledamot i styrelsen ligger väldigt nära jäv eller icke valbarhet och därför enligt min åsikt inte bör sitta i styrelsen, inte pga av att denne inte är kompetent utan pga av den formella positionen. Även om det inte är formellt fel, det vet man bara om någon ifrågasätter det och vi får en dom, så menar jag att man ska undvika sådana val.

Resultatet för mig var nedslående; trots mest röster i valet fick jag varken styrelse eller fullmäktige ordförande posten. Trist och lite sorgligt. På sluttampen i våra förhandlingar aspirerade jag på posten som ordförande i Näringslivsnämnden, en nämnd som jag själv velat lägga ned, men inte för att frågorna är oviktiga utan för att jag tycker att frågorna skulle ligga direkt under styrelsen. Ser dock nu fram emot att kunna förnya och utveckla arbetet med de så viktiga näringslivs- och inflyttarfrågorna under denna period genom att jag fick den posten.

Jag tror också att vi fått en bra styrelse och önskar ledamöterna lyckat till den här mandatperioden och jag tycker att den nya ordförande Gun-Mari Lindholms ord "Jag vill att vi flyger i flock, att vi samarbetar för att nå våra mål till Kumlinges bästa" är en bra formulering.

Inga kommentarer: