torsdag 30 januari 2014

Politik och demokrati

Efter två spännande dagar i Köpenhamn först med möte med Socialdemokratiska kvinnor i Norden SKN, där Norge nu tar ordförandeskapet och kansliet. Två intressanta aktiviteter på gång ett seminarium på Nordiskt Forum 2014 i Malmö och ett seminarium i september i Norge.
Efter det vara de festmiddag och möte med SAMAK de Socialdemokratiska partierna och LO/FFC organisationerna. De möttes för att diskutera nordiska modellen och välja ny ordförande vilket nu var Stefan Löfven då Sverige stod på tur.
Det är bra att få möjligheten att komma i sammanhang där man lyfter blicken från Åland och ser saker i de större sammanhangen. Ett viktigt tema var EU valet, där jag utifrån kvinnor rättigheter blev än mer övertygad om att rösta på en bra Socialdemokratisk kandidat och inte en borglig åläning. Roligt är att de finska socialdemokraterna är så glada över lösningen med att Åland kan rekrytera en medarbetare till Bryssel. De planerar också en speciell svensk kampanj i detta val, vilket är något helt nytt.
Tråkigt var att på min väg från Arlanda till Kapellskär ringde Mats Perämaa för att berätta att de nu inför fullmäktige valt en lösning där jag inte längre har ordförandeposten eller sitter i styrelsen, de var 15 minuter innan mötet startade. Lite märkligt kan jag tycka då jag tillsammans med Enklinge kandidaten fick näst mest röster i valet för två år sedan och meddelat att jag var beredd att axla ansvaret som styrelsen ordförande för de resterande två åren. Min tolkning är att de handlade mer om makt och partipolitik än om demokratiska spelregler, för även om själva mötet och valet gått rätt till så är det inte vanligt att man åsidosätter ett valresultat.
För min egen del så får jag mer tid för annat och intressanta saker att engagera sig för finns det gott om.
SKN Socialdemokratiska nordiska kvinnor som nu har en Facebook sida.

Inga kommentarer: