söndag 17 november 2013

Rädda Barnen priset 2013

Ordf. RB Petra Brunila, jag och Lovisa Arlid, foto Janina Björni.
Igår var en spännande dag, Lovisa och jag hölls en kursdag om Härskartekniker med mycket engagerade deltagare. Mitt under kursen blev vi uppvaktade av Rädda Barnen på Åland. Där de tilldelat mig Rädda Barnens pris 2013 för insatser i Barnkonventionens anda - för att skärgårdsungdomarna genom SKUNK -skärgårdsungomarnas intresseorganisation, har fått en levande plattform för engagemang och delaktighet. Lovisa fick ett hedersomnämnande för sitt fina arbete med SKUNKs projekt Young Voices.

Jätte kul! 

Jag benämns som grundare av SKUNK men kan inte ta åt mig hela äran, det var många kockar i processen som ledde fram till att SKUNK blev en organisation och registrerades 1997. Det var en styrelse där jag var med som valde att bilda en förening efter att det varit en kommitté som var startad av en av landskapets regionplaneraren. Jag minns att vi hade ett utåtriktat seminarium om ungdomars fritid i skärgården i början av 1990.
Jag har sedan starten funnits med som professionellt stöd och sålt coachande och verksamhetsledande-tjänster av olika slag till SKUNK under årens lopp. Det har ibland handlar om att handleda en deltidsanställd verksamhetsledare och ibland verka som verksamhetsledare. De senaste åren har ett av mina uppdrag varit att skapa förutsättningar och engagera folk för olika aktiviteter och projekt som föreningen utvecklat och startat. Ibland har det varit lite tungt då föreningen emellanåt har haft många nya och unga i styrelsen, då har jag sett på mitt uppdrag som pedagogiskt, så att de styrelseledamöterna snabbt blir insatta och kan ta en aktiv plats i styrelsen och jag har jobbat på utifrån stadgar, verksamhetsplan och budget. Under andra perioder har mitt uppdrag mer varit att inspirerar utifrån min yrkeskompetens som konsult i ungdomsarbete och som verkställer av beslut.
SKUNK-ungdomarna har under årens lopp givit mig mycket inspiration, energi och kunskap som gjort att jag orkat med andra uppdrag och engagemang. Jag är oerhört stolt och glad över hur jag tillsammans med ungdomarna utvecklat SKUNK som förening. Det är idag en modern och framåtsyftande organisation som kan vara en förebild för många föreningar inte bara på Åland.

Inga kommentarer: