torsdag 28 november 2013

Har idag varit på Ålands kommunförbunds öppna möte om samhällsservicereformen, jag blev helt matt. I en sal med stark manlig dominans, trots att de på Åland bor ungefär lika många kvinnor som män var det en så kallad öppen diskussion. Jag gjorde ett inlägg i början om att man nu har chansen att tänka nytt och inte måste centralisera, men sen när det mest bara blev att handla om pengar och vem som skulle vinna eller förlora på de samarbete så gick luften ur mig och jag längtade bara bort. Där satt alldeles för många som tror att deras huvuduppgift är att bevaka sin kommuns intresse och inte alla åläningars likvärdiga servicenivå. De hävdar att det inte finns något problem för deras kommun har aldrig blivit anmäld eller dömd… man häpnar. Sånna här dagar får man ju vara glad över att det är så bra som det är på Åland, trots reformrädslor och konservativt synsätt.
Tur för mig så hade vi hade ett framåtsyftande möte med skärgårdsnämnden igår och ett energigivande middagsmöte med SKUNK därefter.
På måndag ska vi jobba med ett utlåtande från kommunen, de blir svårt men viktigt.

Inga kommentarer: