lördag 18 maj 2013

Tankar om en solidarisk politik


Vi spelar huvudrollen. Just du och jag har makten att bestämma över om rika ska fortsätta att bli rikare och fattiga ska bli fattigare. Ett tufft ansvar. Vi måste orka se att vi kan göra skillnad, de små ställningstaganden och aktiviteter vi gör leder åt det ena eller det andra hållet och även om vi kan tycka att de små bidragen olika beslut medför är just små, så göra varje litet beslut skillnad. 
Min övertygelse är att politik kan göra skillnad, att även om man ibland kan tycka och se att politik är ett tufft maktspel så är det en kamp om idéer och värderingar. Vad ska regleras av politiken och vad ska släppas fritt? Att vi släppt kapital och ekonomi för fritt och låtit ekonomiska termer och tankesätt styra och reglera för mycket anser jag. Också att vi för lite pratar om värdet för alla av en solidarisk grundsyn, att det inte alltid är jag, mitt och mina erfarenheter som ska var i fokus för åtgärder och beslut.  
Det finns dock inga enkla lösningar, men en solidarisk och långsiktig politik behövs både för regioner, människor och natur. Dom rikare blir inte lyckligare av att bli ännu rikare. De starka centrala regionerna behöver livskraftiga andra regioner för att må bra och fungera i längden, naturen behöver ett hållbart långsiktigt tänk om vi alls ska överleva och må bra.
När vi sen kommer till praktisk realpolitik är det inte alltid så lätt att tydligt se vad som leder i rätt riktning, men att ständigt ha de i tankarna och försöka grunda beslut i detta är gott nog. Målet måste ju vara att så många som möjligt får ett gott liv och vi startar med helt olika förutsättningar och möjligheter.

Inga kommentarer: