onsdag 4 juli 2012

Kapa inte den färjlinje som gjort samarbete möjligt!

Jag har idag författat en insändare om trafiken, hoppas många andra skriver ensamma eller tillsammans med andra. Det räcker inte med att kommunen ger remissvar. Det behövs att många berättar hur de drabbar dem.
Den som inte förstår varför vi vill bo och leva här kan titta på filmen via kommunens hemsida: http://www.kumlinge.ax/kumlinge_bilderbok.pbs

Här kommer insändaren:

”Navet i havet” är Kumlinges slogan, med Trafikavdelningens förslag till ny trafiklösning kan man konstatera att det kommer att vara ett minne blott. Vi behöver nytänkande vad det gäller trafiken, men detta förslag drabbar Kumlinge kommun och samarbetsmöjligheterna skärgårdskommuner emellan alltför hårt för att kunna accepteras.
Det handlar inte bara om försvårandet av färskvaror som nämnt i media, utan om att vi är allt för många som på olika sätt drabbas, Kumlinge har ingen stor arbetsplats som tydligt drabbas, men förslaget kommer att försvåra för många arbetstagare och egenföretagare.
Att benämna tvärgående som en parallell linje är ett fräckt språkligt trick. Tvärgående linjen är ingen ”lyxlinje”, det är en linje som många gånger gjort det omöjliga möjligt och skapat förutsättningar för samarbete. Parallelltrafik har vi på många sätt i hela skärgården till och från olika delar av öar eller till olika platser t ex Föglö har trafik från två olika hamnar, Brändö och Kökar har trafik både söder och norrut.

Om man tittar på skärgården ur ett helhetsperspektiv går det inte att komma från att Långnäs hamn är en väldigt centralplats för trafik. Det är idag en knutpunkt för skärgårdstrafiken, stora färjor, godstrafik och kollektivtrafik. Att utveckla den för hela skärgården ligger närmare till hands än att separera skärgården i två delar och förlägga hälften av skärgårdstrafiken till Hummelvik. Hummelvik som dessutom kräver ett färjpass mellan Vårdö och Sund, har en längre bilkörsträcka och dessutom på en väg som inte är anpassad för den trafikbelastningen. Detta till skillnad från vägen Långnäs - Mariehamn som är säkrare och anpassad för tungtrafik, cykelturister och pendlare. Dessutom ska nu resenärer och transporter som ska mellan norra och södra skärgården tvingas åka runt hela fasta Åland.

Jag har under mina 22 år som jag varit bosatt i skärgården och även innan, arbetat för att på olika sätt stärka samarbete mellan invånarna i skärgården och mellan skärgårdskommunerna. Jag var med och startade Företagsamskärgård, ett gemensamt näringslivutvecklingsprojekt (idag en förening med de sex skärgårdskommunerna som medlemmar) och SKUNK, skärgårdsungdomarnas intresseorganisation. Med sorg ser jag hur ett fortsatt arbete med detta avsevärt försvåras. Hur ska SKUNK överhuvudtaget kunna samla skärgårdsungdomarna från de olika skärgårdskommunerna? Och speciellt under vintern då mötena är som viktigast och då man är helt färjberoende? Hur ska samarbeten mellan kommunerna praktiskt kunna komma till stånd? Jag tror att skärgården måste ses som en enhet och ges förutsättningar för det.

En omstrukturering av trafiken behövs, men kapa inte den linje som gjort det omöjliga möjligt vad det gäller samarbete. Tänk om, och engagera medborgarna i utvecklingen av trafiken, då får man flera perspektiv med i utvecklingsarbetet och inte endast några vuxnas enögda perspektiv. Samarbete är framtiden men då måste det vara möjligt att med jämna mellanrum kunna mötas. Trafikavdelningens förslag stärker bara avstånd och ställer kommunerna än mer emot varandra. Ni måste dra i nödbromsen! Förslaget slår sönder en infrastruktur och hotar att stjälpa en kommun som redan nu har det väldigt tufft. 

Inga kommentarer: