lördag 30 juni 2012

Den största reformen sa trafikministern!


I fredags hade Trafikavdelningen och ministern kallat till möte om nya turlistor och nytänkande för trafikutvecklingen. Jag var inte där men kommunen hade flera representanter på plats. Jag har ännu inte fått del av förslagen till pappers men för Kumlinges del tycks det snarare vara en katastrof än en lyckad trafikreform. Att det är lätt att ta bort en linje som i teorin ser överflödig ut var väntat, men de jag undrar är om man verkligen har gjort konsekvensanalyser! 
Att inte ha en tvärgåendetrafik kommer försvåra på många sätt. Det kommer att så gott som omöjliggöra samarbete mellan ungdomar, ja samarbete mellan skärgårdskommunerna kommer verkligen försvåras, någor som jag vurmat för i alla år sedan jag flyttade hit för drygt 20 år sedan. Det omöjliggöra också idén att dra och utveckla skärgårdens ringväg till Åboland via åländska skärgården. Det kräver också nya vägar för färskvarutransporter där kylkedjor och annat antagligen kommer kräva stora investeringar. Ja listan kommer att kunna göras lång.
För Kumlinges del har vi tappat många arbetsplatser bara den senaste tiden: Ålandsbanken stängde, församling har slagits ihop, två färjor Doppingen och Ejdern har lagt på entreprenad. Det handlar om ett 10 tal arbetsplatser för en befolkning på 360. Några av arbetsplatserna på färjorna kanske finns kvar på et eller annat sätt, men min bild är att det inte är en långsiktig lösning att ge entreprenad åt företag som aldrig sysslat med färjtrafik… Utöver tappade arbetsplatser har vi två två familjer med barn som väljer att flytta för att kvinnorna fått arbeten på andra ställen… 
Vi behöver utlokaliserade arbetsplatser och en näringslivsutvecklare som arbetar med att utveckla de befintliga företagen och skapar attraktiva paket som lyfter fram de möjligheter företag har att förlägga verksamhet hit, men det och kräver bra och välfungerande trafik. Vill inte vara negativ till nytänkande, men i en kommun som redan har stora problem är inte detta förslag det som behövs.
Jag förstår att ekonomin gör detta med trafiken till en svår fråga, men när man pratar med de Åboländska grannarna så lägger de aldrig kraft på att strida för sin trafik för den är aldrig hotad… vi lägger dagar och veckor på att vara konstruktiva, men till vilken nytta?
Trafiken har vanskötts i många år, men att ta fram förslag utan att var i dialog med brukarna hur kan man ens göra det?
I Kumlinge har vi hela tiden försökt att vara konstruktiva men det har aldrig lönat sig så vi måste nog byta taktik, en välfungerande trafik är en överlevnadsfråga för oss som vill bo och leva på Kumlinge och tvärgående har som kollegan Sven Sjöberg skriver på Facebook, "gjort det omöjliga möjligt". Det gäller mitt jobb jag har kunnat resa och komma, det är obekvämt men har gått, mitt företag var ett av de som omsatta mest i Kumlinge 2011, men frågan om det kan vara kvar 2013, såsom det ser ut nu är det tveksamt. En massa sådana små detaljer som inte syns i statistiken har gjort det något sånär möjligt att leva och bo här, trots att Kumlinge idag ligger lite ostrategiskt placerat. Långt åt alla håll.

1 kommentar:

Unknown sa...

Undrar var de eminenta ideerna kommer ifrån?? inte är det lokalbefolkningens behov som tillgodoses....att köra med två emotgående färjor på vår/sommar är bra;då behovet finns,men inte vinter :( dom går inte på frisk luft...