måndag 2 april 2012

Igår var Patrik Sjöberg och talade om hur idrotten kan arbeta för att skydda barn och ungdomar från pedofiler. Det var ett bra initiativ och jag hoppas att det leder till mer än att man konstaterar att vi på Åland har en ny lag som kräver utdrag ur straffregister när man anställer någon som ska jobba med barn under 18 år. Jag är osäker på om den lagen kommer att har någon större effekt. Dels har vi nästan inte några ledare som är anställda. Dels är ju väldigt få fällda för pedofilbrott. Det blir som en administrativ åtgärd som både i framtagandet och i hanteringen tar resurser.
Jag tror mycket mer på att kräva att alla ledare och engagerade ska ha genomgått utbildning och att organisationer som får Paf-medel liksom drogpolicy ska ha en plan för hur man årligen jobbar med frågan så att den hålls aktuell.
Till hösten kommer ABF-Åland förhoppningvis i samarbete med många andra organisationer arrangera en kväll där Carin Grundberg Sandell, projektledare Scouternas Trygga möten som jag skrev om i förra bloggen. De skulle kunna vara ett avstamp för ett aktivt arbete inom föreningslivet mot övergrepp av sexuell art såväl som andra. De sker hela tiden tyvärr men vi kan göra något åt det. Jag jobbar vidare med detta.

Inga kommentarer: