söndag 9 oktober 2011

Vi kan alla göra skillnad!

Har både haft semester fyra dagar i Barcelona och jobbat hårt med Kön spelar rolls utställning och en massa annat, hade funnit många saker att skriva om men jag tog semester från bloggandet också.
Valet närmar sig här på Åland och insändarna står som spön i backen. I år har jag valt att inte skriva insändare inför valet, inte heller satsa några pengar på eget valmaterial.
Jag hoppas att folk ser vad jag gör och gjort under åren och väljer att rösta på mig för de jag står för och arbetar för och med.
Jag tror att jag kan göra skillnad oavsett om jag får ett direkt politiskt uppdrag i val eller om jag fortsätter som jag tidigare gjort, engagera mig mot orättvisor, för solidaritet, demokrati och människor lika rättigheter att få utbilda sig, bilda sig, vara kreativa och engagera sig.
Jag tillhör dem som ser att vi får väldigt olika förutsättningar till det, men att man genom fördelningspolitik och engagemang för andra kan göra skillnad.
I USA händer spännande saker nu äntligen börjar vänster att driva politik och synas och höras, man konstaterar att ”Vi trodde att vi kunde placera en karismatisk ledare i Vita huset och sedan luta oss tillbaks och titta på när han förändrade USA”, vi trodde att bara vi får en bra ledare kan vi luta oss tillbaks, det blev ”yes he can’, istället för ”yes we can”men så fungera det inte och nu börjar det ta fart med protestaktioner på Wallstreet och 70 andra städer samt möten och organisering. de måste vi alla komma ihåg också efter valet är här på Åland. Politiker är inga som fixar de behövs organisering, kampanjer, utvecklingsarbete bland medborgarna oavsett vem som sitter på makten.
Så gå och rösta på någon du tror på (gärna en Socialdemokrat tycker jag), men glöm inte att engagera dig för de frågor du tycker är viktiga. Du kan göra skillnad.

Inga kommentarer: