onsdag 22 juni 2011

Det blev ingen strejk!



Ja de var skönt att det inte blev strejk. Jag för min del tycker att Landskapsregeringen som arbetsgivare varit alldeles för osmidiga och verkar dåligt förstå det här med fackets roll.

Sen kan man kanske tycka att de två förbunden var lite väl dramatiska med sitt krav, men dom lyckades ju med sin avsikt att inte bli överkörda och frågan är ju ju komplicerad.
Jag är förvånad över att bägge tidningarna så kategoriskt i sina ledare tagit ställning för Landskapsregeringen och att man inte i högre grad visat på att frågan är komplicerad.
Jag tycker också att drevet mot färjpersonalen som lyxlirare/fuskare som inte gör rätt för sig verkligen borde stoppas och inte spädas på av media. Färjpersonalen har utbildat sig sökt ett jobb och fått det, de följer regler och praxis. Om arbetsgivaren är missnöjd med hur den hanterat systemet tidigare är inte konfrontation de som gör att arbetstagarna aktivt medverkar till förbättringar utan då gör det bara sitt jobb. Väldigt otaktiskt.
Att tidningarna ger utrymme för tyckande och påhopp på olika grupper i samhället är inte konstruktivt, media borde i mycket högre grad klargöra och synliggöra de komplicerade istället för att stärka konflikter och förenkla. Att vara kategoriska och ha förenklade resonemang de är vi så bra på själva.

Jag har alldeles för lite kunskap för att kunna ta ställning, men en sak är att vi har inte haft några dramatiska olyckor på skärgårdsfärjorna och en del i det är säkert att vi har en relativt hög personal täthet. Vi som bor här har också en god service så att vi kan ringa till färjorna och boka när det är kris och det finns säkert en massa små pusselbitar som man inte har en aning om. Det blir bra att de nu går till arbetsdomstolen så att alla får lägga fram sina bästa argument för de olika ståndpunkterna. Även om man kan tycka att Landskapsregeringen och förbunden från början kunde att haft konstruktiva diskussioner för att ska en säker och bra trafik utan onödiga kostnader.

Men att trafiken kommer att kosta om vi ska ha en levande skärgård de måste folk inse. Den kommer att kosta, precis som t ex att snöröjning kostar för att vi har vinter. Om man är av den åsikten att Åland som boningsort ska vara fasta Åland, så ska man vara tydlig med det.

5 kommentarer:

Thorsten sa...

Strejkhotet just före högsäsongen var väl den värsta negativa kampanjen som en turistföretagare i skärgården kan tänka sig. Det är ju faktiskt att omedelbart bränna alla pengar och all energi som har satsats på den nya turismstrategin 2012 för Åland.

Finns det någon i facket som är villig att ge ersättning för turistföretagarnas "onödiga lidande"? Föreslås 23% av sommarens omsättning ur fackets kassa ;-)

Ragnarufus sa...

D har så rätt Thorsten

Ragnarufus sa...

Du har så rätt Thorsten

Mia Hanström sa...

Varför ska facket betala? De är en förening av anställda som ska bevaka sina intressen. Jag lägger nog det största ansvaret på Landskapsregeringen för den uppkomna situationen De skapade den här den genom sin konfronterande strategi istället för att förhandla. De anställda har ju bara strejkvapnet. Visst kan jag tycka att både deras krav på 23% var lite häftigt och att de verkligen var taskigt för oss som bor i skärgården att hota med strejk, men jag tycker att det är Landskapsregeringen som ska ta samhällsansvaret och inte försätta sin personal i en situation där de blir så pressade att de känner sig tvingade att hota med vild strejk. De anställda tror jag inte hade använt strejhotet om man haft möjlighet att tillsammans med LR jobba för att långsiktigt skapa goda arbetsförhållanden och en trygg och bra trafik.

Thorsten sa...

Jag tycker att alla medborgare har ett gemensamt ansvar för ett fungerande samhälle.

Detta betyder i den här konkreta situationen att både LR och facket är ansvariga för att inte någon tredje part - såsom skärgårdens turistföretagare - får skada av deras agerande i tvisten. Den kan ju (som man ser i dagsläget) utan större problem för båda parter avgöras av arbetsdomstolen.

Facket har ju alla rättsliga möjligheter: att överklaga eventuella varningar från LRs sida, att säga upp hela kollektivavtalet, osv.

Inte heller har en företagare som är missnöjd med LRs beslut det lättare. Även han får vänta i två år innan han får rätt och pengar ;-)