onsdag 2 juni 2010

Ta unga på allvar!

Den senaste tiden har jag vid fyra tillfällen upplevt att vuxna på olika sätt mästrat, inte tagit unga på allvar eller inte haft tilltro till att unga är kapabla att ta ansvar. Det inte är första gången jag ser dessa företeelser men jag har varit både arg och upprörd, även om och jag tror att de flesta vuxna inte menat illa.
Hur ska unga kunna ta sig själv på allvar om inte de vuxna anstränger sig att tänka om och sluta se på unga som underordnade och som en grupp som står på tillväxt. Det måste verkligen bli slut på detta kränkande av barn och unga.
I morgon kväll är det ett antidrogmöte på Åland med anledning av ett stort knarkbeslag nyligen. Det är bra, men jag är övertygad om att en viktig nyckel för att komma åt bland annat drogproblemen är att vuxna slutar att behandla unga på ett förlöjligande och förminskande sätt. Idag lämnar i princip vuxenvärlden bara de ”destruktiva vuxenarenor” som supande, rökande, festande, etc öppna för unga. Andra arenor som att vara med och påverka i samhället är i praktiken helt stängda, trots ofta vackra ord i målprogram, etc.
Om vi inte släpper in unga på konstruktiva arenor och ger dem både inflytande och makt så skapar vi förutsättningar för drogmissbruk. Det ä inte den enda anledningen till att unga använder droger, men den bidrar. Bemöts man av icke förväntningar beter man sig också på ett vad man kan kalla negativt barnsligt sätt. Bemöts man med tilltro och respekt tar man sig själv allvar och vill vara med och utveckla samhället på olika sätt.

Inga kommentarer: