torsdag 2 juli 2009

Fördomar skapar skillnader

Fick tips av Tomas Wetterberg via Facebook om en artikel i SvD med rubriken: "Fördomar skapar skillnad" och man blir inte förvånad. En grupp forskare vid Uppsala Universitet har tillsammans med internationella kolleger studerat könsfördomar hos nästan 300 000 människor i 34 länder. De visar att skillnader i hur pojkar och flickor presterar i naturvetenskap och matematik till stor del kan förklaras av fördomar i samhället.
Den här studien stödjer tanken om att ett eventuellt förändringsarbete bör ske på flera plan. Vi behöver inte bara förändra våra stereotypa uppfattningar om könsrollerna i samhället, utan också den verklighet vi lever i och som omedvetet formar våra stereotypa uppfattningar, säger en av forskarna, Nazar Akrami.
En av de starka föreställningarna som jag möter i mitt arbete med jämställdhet är att det inte blir någon attraktion om kvinnor och män blir för lika! Jag brukar då föra in aspekten att om det var olikhet som är en drivkraft i attraktionen skulle vi väl alla söka oss till dem som var mest olika oss själva, någon som är lång om jag är kort, någon som har ljus hud och jag har mörk, någon som har lockigt hår om jag har rakt, etc. Men då menar personen att det är det manliga och kvinnliga olikheten som det handlar om. Då blir nästa fråga hur stämmer det då med att manligt och kvinnligt är olika i olika kulturer och har förändrats över tid…
Då börjar skillnadsteorin så sakta krackelera, men långt ifrån alla är övertygad, det är en väldigt stark föreställning som många gärna vill ha kvar. Antagligen för att den omedvetet är rätt bekväm och dessutom upprätthåller den genuskontraktet som är ett så starkt mönster i vårt samhälle.
Forskning med genusperspektiv är oerhört viktig som grund för att förändra mot ett jämställt samhälle.





Inga kommentarer: