torsdag 18 juni 2009

Idag är det midsommafton och Sissel far till Oxford för språkresa i tre veckor. På midsommardagen åker jag och Kaj till Portugal på en veckas semester och ridträning. I DN läser jag ett debattinlägg om vikten av de sekulärasamhället. Samtidigt lyssnar jag just nu på Göran Perssonbok "Min väg, mina val." Där han inte skulle velat att kyrkan och staten skulle delat på sig. Han argumenterar för en folkkyrka, de förvånar mig inte med hans bakgrund men för mig är det verkligen viktigt med ett sekulariseratsamhäle där religionerna har en helt fristående ställning. Många människor tror på Gud men många tvivlar eller tror inte alls på en gud. De som tror på en gud har olika föreställningar och bilder kring Gud och dennes varande. Därför är det ju väldigt viktigt att samhället organiseras så att det är helt oberoende av vilken part som har rätt. Lagar och normer måste bygga på allmänmänskliga grunder, inte på religiösa. I ett sekulariseratsamhälle formuleras och stiftas lagar av demokratiska institutioner och normbildningen styras av fri argumentation i öppna samtal. Där råder religionsfrihet, rätten att tro på vilken gud man vill – men också rätten att inte tro på någon gud alls.
De är viktigt och intressant att fundera kring och även om både Finland och Sverige idag inte har en stadskyrka så finns det alltförmycket kristna ritualer som fortfarande styr och på de sättet utesluter den som valt ett annat förhållningssätt.
Glad Midsommar! (bilden är på Lille Jasper 2 månader och hans mamma båda bor i Rådsparken i Huddinge.

Inga kommentarer: